Aika näköalatonta suomalaisuutta

cof

Valtuusto äänesti 4.2. Mäntsälän kunnan ja Uudenmaan ELY-keskuksen välisen, pakolaisten vastaanottoa ja heidän kotouttamistaan koskevan sopimuksen toistaiseksi voimassa olevaksi. Ilman tätä päätöstä pari vuotta sitten alkanut kotouttamistoiminta olisi pakko ajaa alas.

Päätöksen jälkipuinnissa esillä ovat olleet vain kokouksen johtamisessa havaitut ongelmat. Täysin vaille huomiota on jäänyt täysin keinotekoinen vastakkainasettelu kuntalaisten ja pakolaisten välillä. Kuin tilauksesta eriarvoisuuden kasvun syyksi on esitetty pakolaisuuden kasvua.

Näin katalaa temppua ei ole mitään syytä niellä.

Köyhyys ja eriarvoisuuden kasvu eivät ole seurausta pakolaisuudesta, vaan hallituksen leikkauspolitiikasta. Eniten tukea tarvitsevilta on leikattu eniten. Vain pahalla tahdolla eriarvoisuuden kasvusta voi syyttää pakolaisia. Kysymys on vain 20 ihmisestä joka toinen vuosi. Mutta monelle sekin on pelottavan paljon.

Ja mitä kotouttamistoiminnan kustannuksiin tulee, ensimmäisten 3 – 4 vuoden ajalta kotouttamiskustannukset korvaa valtio. Mitä sen jälkeen tapahtuu, riippuu kotouttamisesta itsestään. Varmin tapa tuhlata veronmaksajien varoja on kotouttamistyön alasajo.

Jos niin sattuisi käymään, yhdenkään kuntalaisen palvelut eivät paranisi. Mutta riski siitä, että maahanmuuttajat syrjäytyisivät työstä ja yhteiskunnasta kasvaisi varmasti. On tietoista harhaanjohtamista väittää, että syrjäytyminen olisi estettävissä ilman määrätietoista kotouttamista.

Perisynnin kaltaiseksi ongelmaksi on nostettu myös maahanmuuttajien arvot: ei niistä ”meikäläisiä” saa mittavallakaan kotouttamisella. No, miksi pitäisi saada? Kyllä ne 1,4 miljoonaa ulkosuomalaistakin ovat lopulta uuteen kotimaahansa kotoutuneet, vaikka suomalaisia edelleen ovat.

Niin on käynyt lopulta myös Ruotsissa, missä suomalaistaustaisia ihmisiä on noin 600 000. Mutta kova hinta siitäkin on maksettu, kiitos puutteellisen kotouttamisen. Vielä 1970-luvulla suomalaisten maine Ruotsissa oli todella huono. Vankiloissa he olivat suurin kansallisryhmä.

Tätä taustaa vasten tuntuukin oudolta se kulttuurirasistinen väite, että rikollisuus nousisi suoraan maahanmuuttajien omasta kulttuurista. Sodan oloissa ja pakolaisleireillä kaikkein vahvimpienkin ihmisten sosiaalinen normisto tuppaa luhistumaan.  Näinhän Suomessakin kävi sodan jälkeen.

Se, että me emme tunnista tätäkään ongelmaa omasta historiastamme, oikeuttaa kysymään, mitä itseymmärryksellemme on oikein tapahtunut. Edessämme on nyt valinta, jolta meitä eivät pelasta edes valtuuston parvella pönöttävät arjalaisuuden asiamiehet, Odinin sotilaat.

Jos muukalaiskammo hyväksytään politiikan keinoksi, tie rasismille on auki.

Erkki Laukkanen
Kunnanvaltuutettu, Vas.