Alapartanen: ”Vastustetaan leikkauspolitiikkaa joukkovoimalla”

Kansan luottamus maan johtoon on rapautunut ennennäkemättömällä tavalla. Hallitus on edennyt alkutaipaleellaan kriisistä toiseen oli sitten kyse soteuudistuksesta tai yhteiskuntasopimuksesta. Porvarihallitus on asettunut ajamaan talouseliitin asiaa vaatien palkansaajia luopumaan omista eduistaan rikkaan omistavan luokan hyväksi, linjasi vappupuheessaan Järvenpään Vasemmiston puheenjohtaja Ari Alapartanen.

– Sopimusvapautta rikkovat pakkolait synnyttivät laajan työväen vastarinnan hallituksen politiikkaa vastaan. Jo kesästä asti nähtiin useita mielenosoituksia hallituksen yli neljän miljardin suuruisia leikkauksia vastaan. Joukkovoima kansalaisliike muodostui puolustamaan lapsiperheisiin, eläkeläisiin, työttömiin ja opiskelijoihin kohdistuneita leikkauksia vastaan, kertoi Alapartanen.

Hänen mielestään leikkauspolitiikan vastustaminen tarvitsee joukkovoimaa. Vasemmistolaisen opposition on yhdistettävä joukkonsa ja vastustettava leikkauspolitiikkaa jokaisella rintamalla.

– Myös täällä kehyskunnissa, Keski-Uudellamaalla lyhytnäköinen pelkkiin leikkauksiin pohjautuva talouspolitiikka täytyy kyseenalaistaa. Kunnanvaltuutettujen täytyy olla valmiita puolustamaan heikoimmassa asemassa olevia ja tarvittaessa äänestämään vastaan hallituspuolueiden kaavailemia palvelumaksujen korotuksia sekä itse palvelujen heikennyksiä vastaan, rohkaisi Alapartanen.

Suunnanmuutos rahapolitiikassa

Alapartasen mukaan vasemmisto ei ole onnistunut haastamaan oikeiston agendaa, vaan se on edennyt muutosvoiman lailla eteenpäin.

– Viimeisen kymmenen vuoden aikana olemme kuitenkin nähneet esimerkkejä tämän kaltaisen politiikan epäonnistumisesta. Finanssikriisi oli tulosta liian suureksi paisuneesta rahoitussektorista ja sen sääntelyn puutteesta. Tämä johti maailmantalouden lamaan, jonka jälkiä korjataan vieläkin mm. Euroopassa, jossa talousongelmista on pyritty pääsemään eroon juuri uusliberalistisilla keinoilla, kuten julkisen sektorin leikkauksilla. Tämä politiikka on ollut epäonnistunutta ja se on johtanut Etelä-Euroopassa sosiaaliseen kriisiin ja joukkotyöttömyyteen.

– Myös Suomi on noudattanut orjallisesti EU:n komission talouskurilinjaa ja kärsinyt  taantuman pitkittymisestä sekä korkeasta työttömyydestä. Tämän politiikan vaihtoehdoksi on syntynyt uudenlaisia vasemmistolaisia liikkeitä. Näiden liikkeiden yhteisenä tavoitteena on torjua oikeistolainen talouskuri, joka rajoittaa jäsenmaiden toteuttamaa finanssipolitiikkaa, kertoi Alapartanen.

Hänen mielestään euroalue tarvitsee suunnanmuutoksen finanssipoliittisen elvytyksen suuntaan. EKP:n rahapoliittinen elvytys ei ole toiminut ja sen tavoite kahden prosentin inflaatiosta ei ole ollut lähelläkään toteutua.

– Tarvitsemme siis finanssipoliittisia keinoja. Koko vasemmistolaisen opposition on omaksuttava elvyttävä talouspolitiikka osaksi tavoitteitaan ja edistää sitä kaikin tavoin niin Suomessa kuin myös Eurooppalaisten sisarpuolueiden  kautta.

Lue koko puhe:

Hyvät toverit!

Vuosi vaalien jälkeen on kulunut sekasortoisissa merkeissä. Kansan luottamus maan johtoon on rapautunut ennennäkemättömällä tavalla. Hallitus on edennyt alkutaipaleellaan kriisistä toiseen oli sitten kyse soteuudistuksesta tai yhteiskuntasopimuksesta. Porvarihallitus on asettunut ajamaan talouseliitin asiaa vaatien palkansaajia luopumaan omista eduistaan rikkaan omistavan luokan hyväksi. Sopimusvapautta rikkovat pakkolait synnyttivät laajan työväen vastarinnan hallituksen politiikkaa vastaan. Jo kesästä asti nähtiin useita mielenosoituksia hallituksen yli neljän miljardin suuruisia leikkauksia vastaan. Joukkovoima kansalaisliike muodostui puolustamaan lapsiperheisiin, eläkeläisiin, työttömiin ja opiskelijoihin kohdistuneita leikkauksia vastaan.

Hyvät toverit, leikkauspolitiikan vastustaminen tarvitsee joukkovoimaa!

Vasemmistolaisen opposition on yhdistettävä joukkonsa ja vastustettava leikkauspolitiikkaa jokaisella rintamalla,. Myös täällä kehyskunnissa, Keski-Uudellamaalla lyhytnäköinen pelkkiin leikkauksiin pohjautuva talouspolitiikka täytyy kyseenalaistaa. Kunnanvaltuutettujen täytyy olla valmiita puolustamaan heikoimmassa asemassa olevia ja tarvittaessa äänestämään vastaan hallituspuolueiden kaavailemia palvelumaksujen korotuksia sekä itse palvelujen heikennyksiä vastaan.

Toverit,

Vasemmisto on leimautunut viime vuosikymmeninä muutoksen jarruttajaksi, jos se on asettunut poikkiteloin oikeiston uusliberalistiselle agendalle. Ns. Washingtonin konsensuksen vaatimukset  yksityistämisestä, sääntelyn purkamisesta, markkinoiden ja kaupan vapauttamisesta, poikkikansallisten sijoittajien aseman vahvistamisesta ja tasapainoisista budjeteista on omaksuttu myös suomalaisen politiikan ohjenuoriksi. Vasemmisto on epäonnistunut oikeistolaisen hegemonian haastamisessa, joka on edennyt muutosvoiman lailla eteenpäin.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana olemme kuitenkin nähneet esimerkkejä tämän kaltaisen politiikan epäonnistumisesta. Finanssikriisi oli tulosta liian suureksi paisuneesta rahoitussektorista ja sen sääntelyn puutteesta. Tämä johti maailmantalouden lamaan, jonka jälkiä korjataan vieläkin mm. Euroopassa, jossa talousongelmista on pyritty pääsemään eroon juuri uusliberalistisilla keinoilla, kuten julkisen sektorin leikkauksilla. Tämä politiikka on ollut epäonnistunutta ja se on johtanut Etelä-Euroopassa sosiaaliseen kriisiin ja joukkotyöttömyyteen. Myös Suomi on noudattanut orjallisesti EU:n komission talouskurilinjaa ja kärsinyt  taantuman pitkittymisestä sekä korkeasta työttömyydestä. Tämän politiikan vaihtoehdoksi on syntynyt uudenlaisia vasemmistolaisia liikkeitä. Näiden liikkeiden yhteisenä tavoitteena on torjua oikeistolainen talouskuri, joka rajoittaa jäsenmaiden toteuttamaa finanssipolitiikkaa.

Euroalue tarvitsee suunnanmuutoksen finanssipoliittisen elvytyksen suuntaan. EKP:n rahapoliittinen elvytys ei ole toiminut ja sen tavoite kahden prosentin inflaatiosta ei ole ollut lähelläkään toteutua. Tarvitsemme siis finanssipoliittisia keinoja. Koko vasemmistolaisen opposition on omaksuttava elvyttävä talouspolitiikka osaksi tavoitteitaan ja edistää sitä kaikin tavoin niin Suomessa kuin myös Eurooppalaisten sisarpuolueiden  kautta.

Toverit,

jotta pystyisimme haastamaan nykyisen oikeistohegemonian, meidän on tehtävä omia aloitteita edesauttaaksemme meidän näköistämme muutosta. Vasemmiston on kyettävä löytämään ratkaisuja nykyisen järjestelmän ongelmakohtiin. Tämä vaatii kuitenkin työväenpuolueiden keskinäistä yhteistyötä. Yksinään emme pysty muuttamaan politiikkaa haluamaamme suuntaan. Yhdessä olemme aina vahvempia.

Hyvää vappua toverit!