Andersson: EU:n sosiaalinen ulottuvuus esiintynyt vain juhlapuheissa

Energiatehokkuus ja kestävä uusiutuva energia tarvitsevat tuekseen panostusta tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Ilmastolle haitallisista yritystuista tulee luopua, ja ilmastopäästöjä on vähennettävä myös asumisesta, liikenteestä ja ruuantuotannosta. Keinoja voivat olla esimerkiksi korjausavustukset vanhojen rakennusten energiaremontteihin, sähköautojen latausverkoston laajentaminen ja hiilijalanjäljen merkitseminen elintarvikkeisiin, linjaa Andersson.

Euroopan unioni ei ole pystynyt lunastamaan annettuja lupauksia kansalaisten hyvinvoinnin parantamiseksi. Lähes kaikissa maissa harjoitettu leikkauspolitiikka on iskenyt erityisen kovaa julkisiin palveluihin ja sosiaaliturvaan. EU:n jäsenmaat leikkavat kilpaa niin julkisia menoja kuin palkkoja “kilpailukyvyn” parantamiseksi, samalla kun veroparatiisitalous jatkaa rehottamistaan, kirjoittaa Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson facebookissa kommentoidessaan Iso-Britannian EU-kansanäänestystä.

Anderssonin mielestä eurooppalainen yhteistyö ei näytä enää samanlaiselta. Seuraukset niin Iso-Britannialle kuin EU:lle ovat vaikeasti ennakoitavissa.

– EU:n oikeistoliberaaleille ja koko eurooppalaiselle yhteistyölle tämä on valtava arvovaltatappio, Iso-Britannialle tämä tarkoittaa taloudellisia vaikeuksia, vaikeita neuvotteluja, uusi hallitus, sisäistä hajaannusta ja epävarmuutta, Andersson arvioi.

Ei pidä vähätellä äänestäjiä

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Andersson kertoo seuranneensa mielenkiinnolla #Brexit -keskustelua Suomessa.

– Ei-puolen äänestäjiin viitataan ”alikoulutettuna massana” jota oli mahdollista ”huijata”. Juuri tällainen vähättelevä suhtautuminen kaikkiin niihin ihmisiin, jotka kokevat olevansa häviäjiä siinä muutoksessa, mitä maailmassa on tapahtunut viimeisten vuosikymmenten aikana, jättää pelikentän auki oikeistopopulisteille, Andersson näkee.

Hänen mielestään juuri tällainen kyvyttömyys huomioida ja vastata ihmisten huoliin on johtanut tilanteeseen, jossa ihmisten tyytymättömyys saadaan kanavoitua vaatimuksiin tiukemmasta maahanmuuttopolitiikasta, eikä vaatimuksiin veroparatiisien sulkemisesta tai oikeudenmukaisesta veropolitiikasta.

Andersson sanoo Brexit-tuloksen olevan valtavan suuri epäluottamuslause unionissa harjoitetulle politiikalle.

Eräs brittitoimittaja muotoili asian, niin ei ole yllätys kenellekään, että xenofobia ja rasismi oli iso osa ei-puolen kampanjasta.

– Mutta se, joka uskoo puolet Iso-Britannian kansasta koostuvan rasisteista, on todellakin väärässä. Hänen analyysinsa mukaan kymmenet tuhannet siirtolaistaustaiset kansalaiset ovat hyvin todennäköisesti myös äänestäneet Brexitin puolesta ja useissa isoissa yliopistokaupungeissa kuten Birminghamissa, Noittinghamissa ja Sheffieldissä ei-puoli voitti, Andersson sanoo.

Mistä on kyse?

Anderssonin mukaan EU ei ole pystynyt lunastamaan annettuja lupauksia kansalaisten hyvinvoinnin parantamiseksi.

– Vapaata liikkuvuutta on edistetty ilman, että on kiinnitetty huomiota työehtojen noudattamiseen tai palkkakilpailuun ja -dumppaukseen, hän näkee.

Vasemmistoliiton puheenjohtajan mukaan lähes kaikissa maissa harjoitettu leikkauspolitiikka on iskenyt erityisen kovaa julkisiin palveluihin ja sosiaaliturvaan.

– EU:n jäsenmaat leikkavat kilpaa niin julkisia menoja kuin palkkoja “kilpailukyvyn” parantamiseksi, samalla kun veroparatiisitalous jatkaa rehottamistaan. EU:n ”sosiaalinen ulottuvuus” on käsite, joka on ollut olemassa vain juhlapuheissa, mutta ei ole näkynyt kansalaisten arjessa, Andersson listaa.
Uudistamisprosessin alku?

Ei ole järkevää kyseenalaistaa kansanäänestyksen tulosta. Siksi kysymys on, miten tässä uudessa tilanteessa nyt pitää toimia.

– Brexit voi joko olla nykyisenmuotoisen EU:n ja eurooppalaisen yhteistyön lopun alku, tai sen uudistumisprosessin alkamispiste, riippuen eurooppalaisista päättäjistä. Itse työskentelen jälkimmäisen eteen. Nyt tarvitaan sekä valtioiden välisen yhteistyön tiivistymistä että painopisteen muutos EU:n sisällä, Andersson linjaa.