Arhinmäki: ”Meidän on haastettava oikeistopopulismi”

On luotava vastovoima rasismille ja oikeistopopulismille. Vasemmiston kantava voima on solidaarisuus ja tasa-arvo. Meidän on avattava ovet kaikille kiinnostuneille, linjasi puolueen puheenjohtaja Paavo Arhinmäki tilannekatsauksessaan puoluekokoukselle perjantaina.

Ei tilaa oikeistopopulisteille
Talouskriisin keskellä puhutaan kaikkien velvollisuudesta osallistua talkoisiin.
– Kun lapsiperheet ovat leipäjonossa, niin miten suurituloiset osallistuvat talkoisiin, kysyi Arhibmäki.
Arhinmäen mukaan oikeistopopulistit käyttävät kansalaisten pettymistä vihan ja valheiden lietsomiseen.
– Meidän vastaus ei voi olla asenteiden koveneminen. Vasemmistoa ei tarvita mihinkään, jos emme erityisesti vaikeina aikoina pidä kiinni perusarvoistamme: solidaarisuudesta, oikeudenmukaisuudesta ja tasa-arvosta.
– Niitä meidän pitää puolustaa vaikka ne eivät olisi juuri tässä hetkessä kovassa huudossa ihmisten keskuudessa. Vasemmiston pitää uskaltaa vahvasti puolustaa arvojaan, meidän ei pidä antaa tilaa populistisen oikeiston tai äärioikeiston vyörytykselle. Meidän pitää olla pehmeä vastavoima koville arvoille. Pehmeiden arvojen puolustaminen ei ole pehmoisien puhumista. Pehmeiden arvojen puolustaminen on päinvastoin kovaa politiikkamme ydintä, näkee Arhinmäki.

Avataan ovat kaikille
Arhinmäki muisteli puheessaan myös puolueen kehitystä puheenjohtajakaudella.
– Vasemmisto on tänä päivänä paljon avoimempi ja demokraattisempi, helposti lähestyttävämpi kuin seitsemän tai 20 vuotta sitten. Puolue on onnistunut tuomaan kokonaisia uusia sukupolvia mukaan aktiiviseen toimintaansa. Meidän vahvin kannatuksemme on nimenomaan nuorten parissa. Tämä ei ole mikään itsestään selvyys, pohti Arhinmäki.
Arhinmäki kertoo Vasemmiston nuorisokannatuksemme olleen 1990-luvun alkupuolella parin prosentin luokkaa.
– Muistan kun lähdin mukaan Nuorisoliiton toimintaan, oli meitä aktiivisia jäseniä koko Etelä-Suomen alueella korkeintaan kahden käden sormilla laskettava määrä. Nyt meillä on aktiivisin nuorisojärjestö Vasemmistonuoret ja olemme suurin poliittinen ryhmä yliopistoilla, summmaa Arhinmäki.
Puheenjohaja Arhinmäen mielestä Vasemmistolla on potentiaalia olla huomattavasti nykyistä suurempi puolue. Se edellyttää, että olemme vielä entistäkin avoimempia ottamaan vastaan uusia ihmisiä uusien ideoidensa kanssa, näkee hän.
– Vasemmisto tarvitaan Suomessa ja Euroopassa enemmän kuin pitkiin aikoihin, Arhinmäki sanoi Paavo Arhinmäki

Lue koko puhe täältä