Ay-aktiivit hermostuivat SAK:n #Kiky hehkutuksesta

SAK:n facebooksivuilla julkaistiin torstaina 16. kesäkuuta järjestön työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiaisen kolumni. Se oli otsikoitu ”Kiky luo tulevaisuuden uskoa”. Päivitys herätti kovan keskustelun facebookissa, johon osallistui kymmeniä SAK:n kuuluvien ammattiliittojen aktiiveja.

Tukiainen toisti kolumnissaan saman argumentin, jota kilpailukykysopimuksen puolustajat ovat käyttäneet koko ajan: ”Jos emme olisi suostuneet pidentämään työaikaa 24 tunnilla, siirtämään työnantaan sosiaali-, eläke- ja työttömyysmaksuja työntekijöiden maksettavaksi ja leikannet lomarahoja julkiselta sektorilta kolmelta vuodelta, niin hallituksen ajamat heikennykset lakiteitse olisivat olleet pahempia.”

Todellisuudessa me emme tiedä mitä hallitus olisi uskaltanut tehdä, jos ammattiyhdistysliike olisi sanonut ettei se lähde heikentämään työntekijöiden etuja. Olisiko esimerkiksi perussuomalaisilla ollut rohkeutta lähteä romuttamaan entisestään työntekijöiden oikeuksia?

Useampi ammattiyhdistysliikkeen aktiivi on myös kysynyt, etteikö siinä ole suuri ero heikentääkö työntekijöiden ehtoja vihattu hallitus vai onko ammattiyhdistysliike itse siinä mukana ja syö samalla omaa uskottavuuttaan.

Tukiainen ei puolusta kilpailukykysopimista pelkästään pelottelemalla hallituksella, vaan hän toistaa vallitsevaa oikeistolaista talousargumentaatiota: ”Suomen teollisuuden kilpailukyky kaipaa kohentamista. Kiky ei yksin sitä ratkaise, mutta yhdessä palkkamaltin kanssa auttaa.” Jos palkkamaltti olisi tie menestykseen niin luulisi, että Suomi olisi noussut taantumasta jo aikaa sitten. SAK:n johdolla on tehty viimeisten vuosikymmenien aikana lukuisia keskitettyjä työehtosopimusratkaisuja, jossa palkkaratkaisu on ollut äärimmäisen maltillinen. Se ei ole kuitenkaan johtanut uusiin investointeihin. Sen sijaan samaan aikaan on nähty ennätysmäisiä osinkojen jakoja. Omistajat jakavat mieluummin itselleen, kun luovat uusia työpaikkoja.

Kovaa kritiikkiä

Kymmenet ammattiyhdistysliikkeen aktiivit antoivat SAK:n facebooksivulla kovaa palautetta Tukiaisen kirjoitukselle.

”Vaihtoehtona olisi ollut hallituksen kaataminen ja uudet vaalit, joissa työväenpuoleiden asema olisi vahvistunut. Nyt nössödemarit valitsivat mahdollisesti ayliikkeen näivettymisen ja työntekijöiden aseman heikentämisen entuudestaan”, kirjoitti pamilainen aktiivi.

”Ihmisille uskoteltiin, että haitallisia lakimuutoksia ei kikyn toteutuessa tulisi, mutta nythän ollaan heti työsuhteen koeaikaa pidentämässä ja takaisinottovelvoitetta lyhentämässä. Yleissitovuuskin on uhattuna ja tämähän on vasta kevyttä alkulämmittelyä”, näki toinen kirjoittaja.

”Palkansaajien tutkimuslaitoksen mukaan sopimukselle ei ole tarvetta. Miksi SAK silti halusi leikata palkkoja? Pakkolait ei kestä perustuslakiarviointia. Miksi SAK itse pelottelee meitä yhä niillä?”, kysyi pamilainen työsuojeluvaltuutettu Joonas Tuomivaara.
”Suomen työn yksikköhinnat ovat roimasti kilpailijamaita pienemmät. Miksi SAK silti perustelee työn hinnalla palkkojen leikkaamista? Valtion talouden vajeen sanotaan täsmäävän harmaassa taloudessa ja veronkierrossa menetettyjen rahojen kanssa. Miksi SAK ei neuvotellut mitään aidosti valtion taloutta parantavaa toimea kikyn vastapainoksi tai ensisijaiseksi rahoituslähteeksi?”, Tuomivaara kysyi.

”En ole samaa mieltä, että kiky toisi tulevaisuudenuskoa, ainakaan meille työntekijöille. Pääomalle ja työnantajapuolelle ehkä, kun näkevät, miten meitä saa kyykytettyä.. Tästä olisi pitänyt järjestää vähintäänkin neuvoa-antava jäsenäänestys. Eipä tainnut yksikään ammattiliitto uskaltaa! Varmaan käsitätte, ettei me oltaisi nielty noita pakkolakeja. Onhan meillä keinoja kertoa ja näyttää mielipiteemme. Ei se todellakaan olisi ollut läpihuutojuttu! Jäi vieläpä sellainen olo, ettei kiky todellakaan ollut vain ”pienempi paha” vaan että jotkut tahot aivat into piukassa himoitsivat kikyä. Sanoisinko, että etenkin erään puolueen kannattajat? Matti Tukiainen, huomasitteko, että hallitus on jo tuonut lisää työntekijävastaisia lakialoitteita? Koeaika on pitenemässä ja takaisinottovelvollisuus lyhenemässä. Kauanhan tuo kestikin, muste meinasi jo keritä kuivumaan kiky-papereissa”, muistutti pamilainen pääluottamusmies Anne Nyman.

”Jotta sopimisesta voisi edes puhua meillä olisi nyt 0-tuntisopimuskielto, Alipalkkauksen kriminalisointi ja kanne-oikeus liitoilla. Nyt veivät vaan luunkin köyhän kädestä antamatta mitään”, kommentoi vuoden luottamusmieheksi valittu AKT:lainen Jani Hartikka.

”KiKy on kiristys- ja kyykytyssopimus”, selvensi rakennusliittolainen pääluottamusmies Jari Jääskeläinen.

Katso päivitys ja käyty keskustelu täältä.