Budjetti heti uusiksi: asiakasmaksuja korotetaan?

Järvenpään kaupungin budjetin haamukohta on sosiaali- ja terveyspalvelualueen alibudjetointi, jonka myös virkamiehet myönsivät.

Vasemmistoliiton kaupunginvaltuutetut Mimmi Asikainen ja Maarit Uusikumpu ihmettelivät, miksi sosiaali- ja terveyspalvelumaksuja ollaan korottamassa vain pari päivää siitä, kun budjetti on nuijittu pöytään.

Asikaiselle ja Uusikummulle tuli yllätyksenä, että sote-budjetissa on puoli miljoonaa vajausta ja korotuksilla ollaan nyt tuota kuoppaa korjaamassa. Myös kaupunginjohtaja myönsi, että maksujen korotuksia ei ole sisällytetty ensi vuoden budjettiin, josta oltiin juuri päättämässä.

Vasemmiston valtuutetut pitävät tätä virkamiehiltä todellisena limbona ja aprikoivat, ollaanko HSL-lipputuen näennäissäästöä siirtämässä sosiaali- ja terveyspalvelualueelle. Vasemmiston valtuutetut pitävät sote-maksukorotuksia kohtuuttomina, varsinkin kun niihin tehtiin viime vuonna ennätyskorotukset.

Täydennysrakentamisessa tarkkana

Valtuusto käsitteli myös kaavoitusta palveluverkkosuunnitelman yhteydessä. Virkamiehistö jatkaa täydennysrakentamisen kiihdyttämistä. Vasemmistoliiton valtuutettu Ossi Kaminen on huomannut, että myös asukkaat ovat heränneet täydennysrakentamisen koukeroihin. Kamisen mukaan on oltava tarkkana siinä, että täydentäminen ei tuhoa kaikkea sitä, mitä kaupungin historiassa on saatu aikaiseksi.

Kolmannen sektorin ahkerassa käytössä olevasta Seurojentalosta äänestettiin. Sitä on suunniteltu siirrettäväksi yksityistahon hallinnoimaksi ja operoimaksi. Valtuuston enemmistön tahdon mukaan Seurojentalo jää edelleen kaupungin huostaan.