Ei rasismille kaduilla ja eduskunnassa

Hyvinkääläinen persukansanedustaja Leena Meri lietsoo rasismia typerillä karkotuspuheillaan kommentoidessaan Mustan barbaarin äidin ja siskon käsittämätöntä kohtaamista poliisin kanssa. Musta Barbaari kertoi facebookissa, että hänen siskonsa ja äitinsä pysäytettiin Helsingin keskustassa kadulla ja laitettiin rautoihin.

Kiinniotto ilman perusteita

– Siviilipoliisit olivat pysäyttäneet heidät vaatien passit nähtäviksi. Siskoni kieltäytyi ja kysyi, että miksi ihmeessä heidän pitäisi passit näyttää. Siviilipoliisit eivät kertoneet mistä syystä he pysäyttivät siskoni ja äitini, vaan pistivät röyhkeästi heidät rautoihin ja äitini maahan. Siskoni kysyi vielä kertaalleen, että miksi heitä kohdellaan näin ja mitä he ovat muka tehneet, johon poliisit eivät vastanneet yhtään mitään. Äitini pelkäsi henkensä edestä, ja luuli tulevansa hakatuksi, sillä poliisien otteet olivat erittäin röyhkeät, Musta Barbaari kertoo.

– Paikalle saapui 2 poliisipartiota. Toisessa autossa heidän laukut tutkittiin. Myöhemmin siskoni raudat avattiin, jolloin tämä alkoi kuvaamaan tilannetta. Poliisit huomasivat siskoni kuvaamisen ja ottivat häneltä puhelimen pois. Yllättäen kuvattua materiaalia ei ole enään olemassa, Musta Barbaari kirjoittaa päivityksessään.
– Myöhemmin selvisi, että toinen siviilipoliiseista oli kadottanut virkamerkkinsä ja syyttänyt siskoani ja äitiäni sen viemisestä. Poliisit suorittivat ruumintarkastukset ja mitään virkamerkkiä ei löydetty. Poliisit tutkivat laukut ja mitään virkamerkkiä ei löytynyt, vaan äitini tabletti oli rikottu, kertoo artisti päivityksessään.

Musta Barbaari kertoo odottavansa poliisilta vähintään julkista anteekstipyyntöä ja korvaukset aiheutuneesta vahingosta.

Röyhkeää puhetta kansanedustajalta

Asiasta nousi kova keskustelu sosiaalisessa mediassa ja useampi lehti teki päivityksestä uutisen.

Ei mennyt kauan kun myös rasistit haistoivat tilaisuutensa. Hyvinkääläinen perussuomalaisten kansanedustaja Leena Meri kehotti Barbaaria perheineen palaamaan kotimaahansa jos ei täällä viihdy.

Merelle tiedoksi, että Musta Barbaari on syntynyt Turussa.

Leena Meri niin ikään ihmettelee miten pienituloisten arjessa selviämisestä ei nouse samaa haloota.

Helvetin röyhkeää puhetta kansanedustajalta, joka itse hallituspuolueen edustajana on heikentänyt tavallisten ihmisten elämää kovilla leikkauksilla muun muassa opintotukeen, työttömyysturvaan, lääkekorvauksiin ja asumistukeen.

Mihin tarvitsemme tällaisia kansanedustajia, joiden keskeinen tehtävä näyttää olevan tavallisten ihmisten vastakkain asettelu valheilla?

Onneksi on vaihtoehto. Vasemmisto haluaa parantaa kaikkien tavallisten ihmisten asemaa ihonväriin, sukupuoleen tai ikään katsomatta. Haluamme lyhentää työpäivää, pienentää päiväkotien ja koululuokkien ryhmäkokoja, laskea lääkkeiden hintaa, ottaa kaikille kuuluvan perustulon käyttöön ja luoda satoja tuhansia uusia työpaikkoja ilmastoystävällisellä teollisuuden muutoksella.

Etnnen profilointi on kiellettyä

Poliisien tehtävä on lisätä meidän kaikkien turvallisuutta. En voi ymmärtää poliisin harjoittamas etnistä profilointia ja ihmisten mielivaltaista pysäyttämistä kaduilla syrjien ihmisten perusoikeuksia.

Yle julkaisi juuri Euroopan neuvoston rasisminvastaisen elimen kannanoton. Se epäilee, että Suomessa poliisi kyselee henkilöllisyyspapereita ulkomaalaisilta näyttäviltä ihmisiltä. Toiminta on kiellettyä

Nyt poliisi ei ole toiminut oikein. Sisäministeri Risikko selvitä asia.

EDIT:

1. Olin unohtanut kokoomuksen ministerikierron. Sisäministerinä toimii Paula Risikko ja Petteri Orpo vaihtoi valtiovarainministeriksi sen jälkeen kun hänet valittiin Kokoomuksen puheenjohtajaksi.
  2. Lisätty ”Onneksi on vaihto” -kappale.
  3. Lisätty Euroopan neuvoston rasisminvastaisen elimen kannanotto.