Ennätyssuuri Pride täytti Helsingin keskustan

Iloinen ja energinen Pridekulkue täytti Helsingin keskustan lauantai-iltapäivällä. Kulkueeseen osallistui poliisin mukaan yli 30 000 ihmistä. Kyseessä on suurin koskaan Helsngissä järjestetty pridekulkue.

Hymyilevä, värikäs ja energinen mielenosoituskulkue oli liikkeellä yhdenvertaisuuden, moninaisuuden ja rakkauden puolesta. Kello yhden aikaan Senaatintori oli jo täynnä väkeä kun kulkue musiikkirekkoineen ja -busseineen lähti liikkeelle.

Kulkue marssi Helsingin halki kansalaistorille, jossa oli tapahtuman loppujuhla. Kun kulkueen etupää oli päässyt jo Helsingin keskustan halki kansalaistorille puistojuhlaan niin lähtivät viimeiset marssijat liikkeelle Senaatorintorilta. Vastaavan kokoisia suurmielenosoituksia ollaan viimeksi Helsingissä nähty 2000-luvun alkupuolella kun sodanvastaiset mielenosoitukset kokosivat yhteen useita kymmeniä tuhansia ihmisiä.

Vasemmisto: tasa-arvon puolesta toimittava kaikkialla

Punaiset, vihreät ja oranssit Vasemmiston liput ja sateenkaariliput liehuivat Vasemmiston blokissa.

”Mitä me halutaan – translaki uusiksi, koska – nyt, koska, koska – nyt, nyt, nyt” ja ”Me olemme Orlando” huudot kaikuivat äänekkäästi.

Vasemmisto mukana jättisuurella pridemarssilla Helsingissä

Blokin eturivisssä Vasemmisto -banderollin takana marssivat  uusi puoluesihteeri Joonas Leppänen, kansanedustaja Paavo Arhinmäki, varapuheenjohtaja Hanna Sarkkinen sekä puoluevaltuuston puheenjohtaja Pia Lohikoski. Mukana Vasemmistoblokissa oli satoja ihmisiä. Taaemmpana Vasemmistonuorten banderolleissa kehotettiin maailman feministejä yhdistymään ja rajat auki rakkaudelle.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Anderssonin mielestä Pride on iloinen moninaisuuden juhla mutta myös protesti sukupuolta, sukupuolen ilmaisua ja seksuaalista suuntautumista koskevia normeja vastaan,

– Aivan jokaiselle ihmiselle kuuluu oikeus määritellä tai olla määrittelemättä oma identiteettinsä, ihmissuhteensa tai perheensä, Andersson näkee.

– Jotta yhdenvertaisuus toteutuu, on säädettävä itsemääräämisoikeuteen perustuva translaki, toimittava äitiyslain hyväksymisen puolesta, torjuttava homo-, bi- ja transfobiaa niin kouluissa, työpaikoilla, urheilukentillä kuin kaduillakin, varmistettava intersukupuolisten lasten oikeus keholliseen koskemattomuuteen ja myönnettävä kaikille vainotuille hlbtiq-ihmisille turvapaikka, Andersson sanoo.

Pridekulkueen päätösjuhlassa puhunut Vasemmistoliiton kansanedustaja Silvia Modig painotti tarvetta oikeudenmukaiselle translain uudistukselle.

Kuvat: Juhani Lohikoski ja Vasemmistoliiton facebook (yläkuva).