Hallintarekisteri ja terveysbisnesvetoinen soteuudistus räjähtävä yhdistelmä

Valtionvarainministeri Alexander Stubbin haudatuksi julistama laki nousi puolen vuoden kuluttua kuopastaan uudessa muodossa, mutta tuli perusuomalaisten pysäyttämäksi. Kevään puoliväliriihen jälkeen Soinin johtama puolue teki asiassa kuitenkin täyskäännöksen. Nyt perussuomalaisetkin on mukana helpottamassa osakeomistusten piilottamista ja sitä kautta myös veronkiertoa.

Andersson: omistuksen julkisuus tärkeää

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Anderssonin mukaan omistuksen julkisuus on äärimmäisen tärkeää nyt, kun Suomessa ollaan hallituksen johdolla tekemässä sote- ja maakuntauudistuksen yhteydessä maamme historian suurinta julkisten palveluiden markkinaehtoistamista. Suomalaiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon ollaan asiantuntijoiden esittämästä kritiikistä piittaamatta turvaamassa yli kymmenen miljardin verorahoitteiset markkinat.
– Jo nyt uudistuksen valmisteluvaiheessa on herättänyt huomiota, miten monet vaikutusvaltaisissa poliittisissa asemissa olleet siirtyvät isojen terveyskonsernien palkkalistoille ulosmittaamaan taloudelliset hyödyt tulevista uudistuksista. Jos yritysten omistustietojen avoimuus heikkenee, miten on jatkossa mahdollista tutkia eri päättäjien ja omistajien välisiä kytköksiä tai suhteita, Andersson kysyy.

Ei askelia menneisyyteen

Vasemmistoliiton mielestä Suomen tulee seurata Norjan esimerkkiä ja soveltaa EU-asetukseen itse neuvottelemaansa poikkeusta, joka mahdollistaa jatkossakin suoran ja avoimen omistamisen mallin myös ulkomaalaisissa arvopaperikeskuksissa.

– Kansainvälisesti finanssimarkkinoiden sääntelyä kehitetään koko ajan avoimempaan suuntaan, tosin liian hitaasti. Suomi on hallituksen hallintarekisteriesityksellä menossa suuntaan, josta muu Eurooppa on pyrkimässä pois. Tämän on todennut myös Osakesäästäjien keskusliitto, Andersson huomauttaa.