Hallitus lisää turvattomuutta

Turvattomuuden tunne yhteiskunnassa on asia, josta on syytäkin olla huolissaan niin nyt kuin tulevaisuudessakin. Suunnitelma sen varalle on toki hyvä olla olemassa. Siellä varmasti voisi olla juuri teknistä ja käytännöllistä asiaa jota voidaan tilojen ja alueiden suunnittelussa sekä erilaisissa koulutuksissa ottaa huomioon.

Yksi tärkeimpiä asioita mielestäni on kuitenkin välttää aikuisten kuin nuortenkin syrjäytyminen yhteiskunnan ulkopuolelle. Valitettavasti hallituksemme on vahvistanut syrjäytymistä leikkaamalla vahvasti koulutuksesta, varhaiskasvatuksesta kuin työttömiltäkin. Se on mahdollisesti vakavin turvallisuusuhka tulevaisuudessa.

Koulutuspaikan varmistaminen pitää nuoren mukana ja antaa toivoa tulevaan. Varhaiskasvatuksessa leikkaukset subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta kohdentuvat usein juuri muutenkin heikossa asemassa oleviin vanhempiin. Tämä antaa huonommat eväät jo lapsuudesta asti. Työttömien rokottaminen on taas todella perin outoa kun yrityksetkään eivät aina kanna vastuuta vaan siirtävät toimintoja ulkomaille. Näin uhkaa myös aikuisempi väestö syrjäytyä yhteiskunnan ulkopuolelle.

Näiden leikkausten vaikutus saattaa näkyä pitkälläkin viivellä, mutta uhka on suuri, ettei turvallisuus ainakaan niiden myötä lisäänny. Paras suunnitelma olisi siis muuttaa leikkausten linjaa joka nyt kohdistuu juuri heikoimmassa asemassa oleviin.

Tom Åstrand

Kuntavaaliehdokas (vas)