Henkilöstön pomppottelu jatkuu, valtuusto perusti uuden yrityksen

Järvenpään Vasemmisto ei kannattanut uuden yrityksen perustamista, johon siirretään kaupungin työntekijöitä. Pelkona on palkkojen lasku, kustannuksien nousu kunnalle sekä ruoan tason lasku.

Järvenpäähän perustettiin uusi yritys 30 tammikuuta. Valtuuston enemmistö päätti perustaa ateria- ja siivouspalveluyhtiön. Siihen on tarkoitus siirtää koko kaupungin koko ruokahuolto ja Mestaritoiminnalta siivouksesta vastaavat työntekijät ja toiminnot.
Vasemmistoliiton Mimmi Asikainen teki palautusesityksen, jota kannatti 12 muuta valtuutettua. Esityksessä esitettiin asian siirtämistä uuden valtuuston päätettäväksi vuoden 2018 budjettiin ja toiminnan aloittamista 1.8.2018.

Maakuntahallituksen päätöksiä ei tiedetä

Asian kiirehtimistä emme pitäneet tarpeellisena. SOTE laskeutuu kuntiin aikaisintaan 2019, joten sen suhteen ei ole kiire. Uusi valtuusto ehtisi aivan hyvin hoitaa perustamisen ja budjetoida sen vuoden 2018 budjettiin tai myöhemminkin.

Lisäksi maakuntahallinnon päätöksi ei kukaan voi ennakoida. Käyttääkö se nyt perustetun yhtiön palveluja. Tehdyn päätöksen puolustajat ovat lujasti siinä uskossa, että käyttää.

Henkilöstön lähes vuosittain tapahtuva siirtely sinne tänne ei varmasti paranna työintoa ja saavutettavat säästötkin ovat uskon varassa. Oman toiminnan tehostamisella saavutettaisiin samat säästöt. Lisäksi työehtosopimuksen muuttumisen mukanaan tulevat palkkojen heikennykset, ja mahdolliset muut työelämän vaikeudet, voivat lisääntyä.

Ainoat, jotka tästä ovat tällä hetkellä hyötyneet, ovat konsultit Ernst &Young OY:stä. Heidän sloganinsahan on ”Building a better working world”. Palkkioista ei puhuttu, mutta eiköhän niillä ainakin oma työelämä parane.

Oman toiminnan yhtiöittämisestä seuraa veroseuraamuksia. ALV:n muutos aiheuttaa noin 120 000 euron lisäyksen kunnan budjettiin vai aiotaanko annoksia pienentää. Huoli ruoan tasosta laskusta on myös aiheellinen.