Järvenpään liityttävä HSL-alueeseen

Järvenpään Vasemmisto esittää, että Järvenpään kaupunki liittyisi Keravan tavoin HSL-alueeseen. Joukkoliikenne on peruspalvelu, jonka kuntoon saattaminen on kaikkien kaupunkilaisten etu. Tällä hetkellä paikallinen joukkoliikenne ei toimi riittävällä tavalla ja se ei ohjaa ihmisiä käyttämään joukkoliikennettä yksityisautoilun sijaan.

HSL:n kuntamaksua on pidetty liian korkeana, mutta Keravan sisäisten matkojen määrä on moninkertaistunut silloiseen HSL:n edeltäjään YTV:hen liittymisen jälkeen. Järvenpään sisäinen joukkoliikenne polkee paikallaan Ainolan ja Saunakallion junaliikenteen lisävuoroista huolimatta. VR vähentää ilta- ja viikonloppuvuoroja, joka ei vastaa nykyisen työelämän vaatimuksia, jossa vuorotyö on lisääntymään päin.

Järvenpään Vasemmisto arvostelee myös VR:n junalippujen hintamuutosten vaikutuksia lapsiperheisiin. Aikaisempi perhelippu poistettiin valikoimasta ja lisäksi maksuttoman lastenlipun ikärajaa laskettiin kuudesta ikävuodesta neljään ikävuoteen. Tämä tuntuu kohtuuttomalta lapsiperheitä kohtaan, joiden maksuja monessa muussakin julkisessa palvelussa on nostettu viime aikoina. Lisäksi VR:n harhaanjohtava mainostus lippujen halpuuttamisesta ei ole sopivaa julkista palvelua tarjoavalle valtionyhtiölle.