Joukkovoima kutsuu suurmielenosoituksen syyskuulle

Pankaa kalenterihinne merkintä syyskuun kolmannelle päivälle. Kyseisenä lauantaina lähetetään Helsingistä vahva viesti SSS-hallitukselle, vai onko se silloin jo SOS-hallitus: Me emme hyväksy teidän politiikkaamme ja tulemme toimimaan aktiivisesti halltuksen kaatamiseksi.

Katujen liike

Hallituksen leikkauspolitiikkaa vastustava Joukkovoima on järjestänyt kaksi suurta mielenosoitusta Helsingissä kuluneen vuoden aikana.  Syyskuussa seuraa jatkoa, kun kansalaisjärjestöjen ja aktiiven yhteenliittymä kutsuu kaikki leikkauspolitiikan vastustajat täyttämään Helsingin kadut.

Viime vuoden elokuun lopussa joukkovoiman ensimmäinen suurmielenosoitus päätti protestien kesän. Aiemmin oli osoitettu mieltä hallituksen aikaisiin heikentää varhaiskasvatusta, opintotuen heikennyksiä ja äärilikeistoa vastaan. Jokainen näistä keräsi tuhansia osallistujia.

Joukkovoiman protesti yhdisti opiskelijat, työttömät, ay-aktiivit, eläkeläiset, vammaisaktiivit, ympäristösuojelijat sekä monet muut leikkauspolitiikan vastustajat yhteen. Mielenosoitus kokosi yli 10 000 osallistujaa.

Ei leikata lapsilta -blokkia koordinoinut keravalainen Pia Lohikoski puhui mielensoituksessa

– Edellisen laman jälkeensä jättämä lasku osoittaa, että nyt Sipilän, Soinin ja Stubbin johdolla tehtävät leikkaukset joudutaan maksamaan 2020-luvulla takaisin moninkertaisesti.
– Pääministeri Sipilä! Etsi laman laskun maksajiksi ne pankkiirit ja keinottelijat, jotka talouden romahduttivat. Peru yhteisöveron alennus ja pistä veroparatiisit kuriin sekä laita pääomat ja varallisuus progressiivisen verotuksen alaiseksi.

– Älä varasta lapsilta tulevaisuutta! Me vaadimme leikkausten perumista ja inhimillisesti kestävää politiikkaa! Laman laskua ei saa maksattaa lapsilla! Meidän sanomamme on: ei leikata lapsilta!”

Joukkovoima suurmielenosoitus kokosi yli 8000 osallistujaa maaliskuussa.
Maaliskuussa Joukkovoiman mielenosoitus oli taas varsin näyttävä kansalaisyhteiskunnan voimannäyttö. Mukana olivat rauhanaktiivit, feministit, ammattiliittojen toimijoita, anarkisteja, sosialisteja, ympäristöaktiiveja jne. Yhdistävä voima kaikille oli vahva suuttumus hallituksen eriarvoistavaan leikkauspolitiikkaan.

Rakennusliittolainen pääluottamusmies vantaalainen Jari Jääskeläinen puhui mielenosoituksessa. Hän sanoi miettineensä onko joku asia, josta voisi hallitusta kiittää.

– On yksi, se on osoittanut miksi ammattiliittoja aktiiveineen tarvitaan ja yhdistänyt meitä laajemmin. Kiitos siitä.

Tule rakentamaan liikettä

Seuraava suurmielenosoitus on siis lauantaina kolmas syyskuuta. Ajankohdan valintaan ovat vaikuttaneet hallituksen budjettiriihi. Mielenosoitus järjestetään Helsingin keskustassa ja eri puolilta Suomea järjestetään bussikuljetuksia.

Näyttävä, suuri ja uskottava mielenosoitus syntyy satojen aktiivien ponnistelujen tuloksena. Joukkovoima kutsui kaikkia hallituksen leikkauspolitiikan vastustajia mukaan rakentamaan suurmielenosoitusta. Suunnittelupalavereista löydät tiedon täältä.

Keski-Uudenmaan alueella toimii myös Joukkovoiman paikallisosasto. Liity ryhmään facebookissa.