Keravan budjetti vastaa vaaleissa esitettyyn haasteeseen

Vasemmiston vaalivoitto näkyy Keravan ensi vuoden budjetissa, arvio Keravan valtuustoryhmän puheenjohtaja Juhani Lohikoski ryhmäpuheessaan talousarviokäsittelyssä.

”Viime kevään vaalitulos osoitti, että kuntalaiset haluavat muutosta kaupunkimme politiikkaan. Vaalien suurin voittaja oli Vasemmisto, joka nosti kannatustaan reilusti.Vasemmiston valtuustoryhmän mielestä käsittelyssä oleva talousarvioesitys vastaa vaaleissa heitettyyn haasteeseen. Se mahdollistaa paremman Keravan rakentamiseen”, Juhani Lohikoski kommentoi.

Ennaltaehkäisy on parasta talouspolitiikkaa

Tilastokeskuksen datan perusteella on osoitettavissa, että kaupungissamme on vuosia pihistelty palveluista verrokkikuntiin verrattuna. Alibudjetointi on saattanut talouskurin kannattajien mielestä vaikuttaa lyhyellä aikataululla hyvältä tilipäätöksissä, mutta heijastuu paljon ongelmallisemmin pidemmällä ajanjaksolla kasvavina sosiaalisina ja terveydellisinä ongelmina.

”Olemme sanoneet, että ennaltaehkäisevä politiikka, on järkevintä talouspolitiikkaa. Se on myös mitä vahvimmin turvallisuuspolitiikkaa.Ennaltaehkäisevät palvelut vahvistavat tulevaisuuden näkymiä niin kuntalaisen kuin kunnankin kannalta. Siksi on hienoa, että saamme lisää ennaltaehkäisevää työtä tekeviä työntekijöitä neuvolaan, terveyskeskukseen, kouluihin, etsivään nuorisotyöhön sekä ikäihmisille kotihoitoon ja terveyskeskukseen”, Lohikoski luettelee.

Perusta rakennetaan varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa

Lohikosken mukaan hyvän elämän perusta rakennetaan varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa.

”Vasemmiston mielestä on tärkeää, että kaikilla keravalaisilla lapsilla on yhtenäinen oikeus laadukkaasen päivähoitoon. Pienillä ryhmäkoilla varmistamme eheän kasvun polun.”

”Vasemmisto nosti Keravan koulujen suuret luokkakoot keskusteluun jo kahdeksan vuotta sitten. On hyvä, että saimme yhteisymmärryksen siitä, että luokkakokoja on pienennettävä. Näin tehdään ensi vuonnakin. Pienet luokkakoot ovat olleet niin opettajien kuin oppilaidenkin mieleen”, hän  jatkaa.

Työelämän muutokset haastavat myös opetuksen.

”Koko Kerava on mukana uudessa syväoppimisen -verkostossa, jonka tavoitteena on kehittää lasten itseohjaavuutta, globaalia kansalaisuutta, tiimityö- ja viestintätaitoja sekä luovuutta ja kriittistä ajattelua. Ne ovat keskeisiä uuden työelämän ja yhteiskunnan taitoja”, summaa Lohikoski.

Kerava on nuorten kaupunki

Keravan valtuusto haluaa lisätä nuorten ääntä antamalla nuorisovaltuustolle lisää resursseja.

”Yhtälailla tärkeäksi näen, että vahvistamme nuorten seksuaalista tasa-arvoa maksuttomalla ehkäisyllä Vantaan mallin mukaisesti”, kertoo Lohikoski.

Maksuttomasta ehkäisystä aloitteen tekivät kesällä Vasemmistoliiton valtuutetut Miila Halonen ja Pia Lohikoski.

”Tuemme nuorten kasvua Icehearts-pilotilla ja mahdollistamme sopparuokailun alle 16-vuotiaille lapsille kesäisin”, Lohikoski jatkaa.

Sopparuokailusta Vasemmisto oli tehnyt valtuustoaloitteen Pia Lohikosken toimiessa ensimmäisenä allekirjoittana.

Palkat kuntoon

Keravan strategialuonnoksessa linjataan kunnan haluavan osaavaa henkilökuntaa.

”Vasemmistoliitto pitää tärkeänä linjauksena sitä, että saimme sovittua valtuustokauden aikana tehtävän kaupungin työntekijöiden työn vaativuuden arviointi ja palkkaselvitys. Jatkossa ei voi olla niin, että Keravalla on naapurikuntia pienemmät palkat”, painottaa Juhani Lohikoski.

Asunnottomille ensisuoja

”Näemme tämän niin, että meidän tehtävä on miettiä kaikkien keravalaisten elämää. Myös niiden, jotka eivät saa ääntään niin helposti kuuluviin.

Siksi olemme erittäin tyytyväisiä, että Vasemmiston pitkään ajama vaatimus ensisuojasta asunnottomille toteutuu,” jatkaa Lohikoski.

Avoimuutta edistettävä

”Meidän tulee edistää monin eri tavoin päätöksenteon avoimuutta. Yksi olennainen asia on se, että valtuustot striimataan suorana. Toivottavasti näitäkin puheita pystytään seuraamaan puhelimilla ja tableteille ensi vuonna.

Rahat striimauspäätökseen on jo olemassa, nyt tarvitaan vain valtuuston johdon päätös,” Lohikoski summasi.