Keravan Vasemmisto: Hyvä budjetti, vaikka oikeistohallitus onkin hankaloittanut

Keravan Vasemmiston ryhmäpuheen ensi vuoden budjettikäsittelyssä piti ryhmän puheenjohtaja Juhani Lohikoski. Hän näki budjettiratkaisussa paljon hyvää, vaikka Sipilän hallitus onkin kapuloita lyönyt kuntatalouden rattaisiin.

Tänä vuonna talousarvioita tehtiin monissa kunnissa tuskaisissa tunnelmissa. Maan hallitus on yrittänyt lisätä kilpailukykyä ja pysäyttää velkaantumista, mutta on samalla heikentänyt kuntien taloutta. Vaikka palkkakuluissa säästetäänkin työntekijöiden lomarahaleikkausten verran, verotuloissa hävitään.

Maksamme paikallisesti kilpailukyky-sopimuksen vaikutuksia, samalla edessä oleva sote-uudistus ja siihen liittyvät vero- ja valtionosuusratkaisut lisäävät epävarmuutta tulevaisuudesta. Toivotaan siis, että SOTE-uudistus tässä hallituksen yksityistämisversiossa, joka ei lupaa kunnille mitään hyvää, pysähtyisi ja seuraava eduskunta sekä punavihreä hallitus vie asiaa eteenpäin fiksummin, Lohikoski sanoi.

Työntekijöiden palkat nousuun

Kunnallisvaalikamppailussa nostimme esiin tavoitteen parantaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden palkkoja. Mielestämme on kestämätöntä, että naapurikunnissa maksetaan selkeästi parempaa palkkaa.
– Vuosi sitten neuvotteluissa saatiin merkintä, että asiaan kiinnitetään huomiota ja nyt saatiin konkreettisia päätöksiä. Palkkojen korjaamista on jatkettava seuraavissakin budjeteissa, jotta Keravalla pysyisi osaava työvoima, Lohikoski painotti.

Nuorisotyöttömyyttä nujertamaan
Vasemmisto on lukuisat kerrat niin aloittein, kuin kyselyin valtuustossa ja kaupunginhallituksessa vaatinut toimia nuorisotyöttömyyden nujertamiseksi.
– Hyvä, että tätä asiaa päätettiin lähdettiin kartoittamaan syvällisesti ja saamme selvityksen ensi toukokuussa. Näemme myös hyvänä askeleena, että kaupunki alkaa lisäämään oppisopimuskoulutusta. Työssä oppiminen on yksi parhaista oppimistavoista, summasi Lohikoski

Kerava kasvaa
Niin ikään budjettineuvotteluissa vaadimme lisää resursseja kouluihin ja päiväkoteihin, jotta kaikki lapset saisivat tarvitsevansa tuen. Tähän haettu valtion hankerahoitus on hyvä asia, mutta tulevaisuudessa emme voi nojata pelkästään siihen.

Kerava kasvaa. Tämä on iloinen uutinen. Kasvon puolella tämä näkyy ruuhkaisina päiväkoteina, joissa tilat uhkaavat loppua ja palveluseteleillä ohjataan lapsia yksityiselle puolelle.
– Vasemmistoliiton mielestä investointilistalle on otettava uuden kunnallisen päiväkodin rakentaminen tai nykyisten laajentaminen. Samoin keskuskoulun kohdalla on mietittävä laajennusta kasvuun varautuen, painotti Juhani Lohikoski.

Näemme että kaikissa tulevissa investoinneissa on huomioitava hiilijalanjäljen pienentäminen.

Harrastaminen ei saa olla kiinni lompakon paksuudesta

On tärkeää, että kaikki lapset saavat harrastaa riippumatta vanhempien lompakoiden paksuudesta. Siksi olemme erittäin tyytyväisiä, että koulujen yhteyteen on perustettu maksuttomia kerhoja ja ne jatkuvat ensi vuonnakin.

Järjestöt ja seurat ovat lähestyneet meitä toivoen toimintaedellytysten parannuksia, on hyvä että tukia parannettiin.

Ensisuoja ja sopparuokailu jatkuvat

Vasemmistoliiton ryhmä on tyytyväinen, että asunnottomien ensisuoja sai jatkoa ilman suurempaa vääntöä. Käyttäjien palaute on ollut siitä erittäin positiivista.
Samoin lapsiperheet ovat ilolla ottaneet vastaan maksuttoman sopparuokailun. Nämä ovat niitä linjauksia, joilla parannamme lapsiystävällistä kuvaa.
Ryhmämme niin ikään on tyytyväinen, että jatkossakin edistämme seksuaalista tasa-arvoa nuorten maksuttomalta ehkäisyllä.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä hyväksyy neuvottelutuloksen ja toivottaa kaikille rauhallista vuoden loppua ja onnekasta vuotta 2019.