Kettunen: ”Hienoa, että Keravalla on yhteistyöllä torjuttu hallituksen ajamia heikennyksiä ja pienennetty luokkakokoja”

Keravalainen Vasemmistonuorten pääsihteeri Antti Kettunen kritisoi vahvasti vappupuheessaan hallituksen leikkauspolitiikka ja esitti Vasemmiston elvyttävän vaihtoehdon niin valtakunnallisesti kuin myös kuntatasolla.

– Sipilän, Soinin ja Stubbin kolmen ässän hallitus on istunut vallassa reilun vuoden ja se on ollut karmea vuosi heikommassa asemassa oleville. Hallituksen talouspolitiikkaa on hallinnut kylmäverinen leikkaaminen, koulutuspolitiikkaa lupausten pettäminen ja työmarkkinapolitiikassa on otettu käyttöön lasten kasvatuksesta tutut uhkailu, kiristys ja lahjonta.

Kettusen mukaan Hallituksen politiikka on oikeistolaisempaa kuin koskaan aiemmin ja pohjautuu sinisilmäisiin ideologiin ratkaisuihin, jotka eivät palvele Suomen kansan etua.

– Vasemmistoliiton ratkaisu Suomen talousahdinkoon on elvytys. Uskomme että työttömyyden ollessa korkeaa, on korjattava huonokuntoisia teitä ja kouluja. Uskomme että työntekijöiden ostovoimaa ei kannata taantuman aikana heikentää. Ostovoimaa heikentämällä Suomi ajetaan entistä jyrkempään taloudelliseen syöksyyn, linjasi Kettunen

Hänen mukaansa vaalien aikaan muut puolueet ja media leimasivat elvytyksen haihatteluksi ja vastuuttomaksi politiikaksi. Nyt vuosi vaaleista hallitus on havahtunut matalakorkoiseen lainaan ja alati kertyvään korjausvelkaan ja investointien tarpeeseen, mutta koska äänestäjille on luvattu että lisää velkaa ei tulla ottamaan, on heidän ratkaisunsa velan piilottaminen valtiovetoisten yhtiöiden taseisiin.

Yhteisrintama koulutuksen puolesta

Kettunen kiitti, että Keravalla on pystytty rakentamaan laaja rintama puolustamaan tasa-arvoista päivähoito-oikeutta ja peruskoulun luokkakokoja on saatu pienennettyä. Yhtälailla hienoa on ollut, että Kurkelan koulun laajennus sekä uimahallin peruskorjaus ja laajennus ovat edenneet. Nämä ovat olleet Vasemmiston keskeisiä vaatimuksia kuntapolitiikassa.

– Hallituksen politiikka on näkynyt monien kamppailujen siirtymisenä kunnallispolitiikan tasolla käytäviksi. Pyrkimykset asiakasmaksujen nostamiseen on torjuttu onnistuneesti ja palvelut ovat säilyneet kaikkien saavutettavissa. Esillä olivat jopa 30% asiakasmaksujen korotukset, jotka saatiin torpattua. Kerava on varakas kunta, jolla ei ole mielestämme jatkossakaan tarvetta lähteä asettamaan ihmisiä eriarvoiseen asemaan varallisuuteen perustuen, totesi Kettunen.

Kettunen kertoi, ettei Keravalla myöskään koululaisten iltapäiväkerhomaksuja ei tuplattu, eikä varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja kasvatettu. Ryhmäkokojen kasvattaminen vähentäisi lapsen saamaa yksilöllistä huomiota ja hidastaisi pahimmillaan lasten kehitystä.

– Hallitus antoi kunnille mahdollisuuden rajoittaa myös kaikkien yhdenvertaista oikeutta päivähoitoon. Myös nämä rajoitukset saatiin Keravalla poliittisella yhteistyöllä torjuttua. Subjektiivinen päivähoito-oikeus parantaa työttömien työmarkkina-asemaa, kun työnhakua ei tarvitse tehdä lastenhoidon ohessa. Hallituksen koulutusvihamielisyydestä huolimatta Keravalla on onnistututtu rakentamaan rintama, joka on lähtenyt myös pienentämään peruskoulun luokkakokoja, iloitsi Kettunen.

– Vasemmisto on Keravalla kamppaillut koko laman ajan elvyttävän kuntapolitiikan puolesta. Olemme vaatineet rakentamaan enemmän kunnallisia vuokra-asuntoja, korjaamaan ajoissa huonokuntoisia kouluja ja päiväkoteja sekä tekemään uimahallin laajennuksen ja peruskorjauksen.

– Olemme iloisia, että tällä valtuustokaudella nämä vaatimamme hankkeet, jotka sekä hyödyttävät kuntalaisia, että myöskin työllistävät, ovat edenneet. Kurkelan koulun laajennus valmistuu ensi vuonna ja vihdoin tänä vuonna käynnistyy pitkään ajamamme uimahallin peruskorjaus ja laajennus. Olemme iloisia siitä, että uimahallista tehdään puhavihreiden arvojen mukaisesti energiatehokas ja sen katolle saadaan Vasemmiston valtuustossa peräänkuuluttamat aurinkopaneelit, lopetti Kettunen.