Kritiikki SAK:n sisällä kasvaa: ”Kilpailukykysopimukselle ei mitään perustetta”

Heikoimmilta leikkaamista ei hyväksytä. Kilpailukykysopimus on hylättävä ja vaadittava merkittäviä parannuksia työelämään, vaativat sadat SAK:n alojen ammattiyhdistysliikkeen aktiivit kirjeessään SAK:n hallitukselle.

Kannanotossa vaaditaan myös harmaan talouden kitkemistä ja alipalkkauksen kriminalisoimista. Allekirjoittaneet kertovat olevansa valmiita mittaviin työtaisteluihin pysäyttääkseen Sipilän hallituksen ajaman kuripolitiikan.

–  Kilpailukykysopimus on tulonsiirto työntekijöiltä rikkaille. Sillä tehdään Suomeen entistä enemmän köyhiä, sanoo allekirjoittaneisiin lukeutuva SAK:n palkitsema vuoden luottamusmies, AKT:n osasto 009 puheenjohtaja Jani Hartikka.

Yli sata nimeä

Ammattiosastojen yhteistyöverkoston laatiman kannanottoon on tullut puolessa päivässä yli kaksisataa nimeä, edustaen SAK:laisesta rivijäsenistöstä liittohallintoon ja kansanedustajiin, verkoston tiedotteessa todetaan.

Mukana on paljon pamilaisia aktiiveja, joukossa on mukana myös kaupan alalla ennen työskennellyt Vasemmistoliiton kansanedustaja Katja Hänninen sekä keskolaisten ammattiosaston varapuheenjohtaja Joonas Tuomivaara. Samoin löytyy paljon rakentajien työsuojeluvaltuutettuja ja luottamusmiehiä sekä metallialan työntekijöitä. Suuri joukko on myös JHL:n aktiiveja, mukana keski-uusimaalaiset luottamusmies Henri Turkia ja järjestö- ja koulutuspäällikkö Pia Lohikoski. Mukana ovat niinikään monet elintarviketyöläisten ja AKT:n aktiivit.

Kuva: Ammattiosastojen yhteistyöverkosto, facebook

>>Lue enemmän Ammattiosastojen yhteistyöverkostosta