Kritiikki Sipilän toimia kohtaan kasvaa ammattiyhdistysliikkeessä

Ylen toiminta ja pääministeri Juha Sipilän mahdollinen osallisuus journalistisen sisältöön vaikuttamisesta herättää kasvavaa vastustusta. Alkuviikosta PAMin keskolaisten ammattiosasto ilmoitti valmistautuvansa poliittiseen lakkoon sanan- ja lehdistövapauden puolesta ja nyt joukkoon on liittynyt kolme Suomen suurimpiin lukeutuvaa ammattiosastoa. He edustavat kaikkiaan jo noin 30 000 kaupan alan työntekijää.

Onko Sipilä ajatellut aiheuttamaansa tuohtumusta?

Viimeisimpänä julki tulleista ammattiosastoista on koko Suomen suurin ammattiosasto, PAM – Helsingin kauppatyöntekijät ry., jolla on jäseniä noin 12 000. Heidän runollisiinkin mittoihin yltävä kannanotto puhuttelee pääministeri Sipilää ja vertaa tämän aiheuttamaa pahennusta konkreettisesti heikompiosaisiin perheisiin.

– Onko Pääministeri Sipilä tässä luottamustehtävässään sekä ykstyishenkilönä yhtään huomioinut sitä moraalista todellisuutta, toimiessaan pääministerinä kuinka hän ja johtamansa Suomen hallituksen kanssa on kurjistanut ja vetänyt omilla ja hallituksensa toimilla runsaslukuista vähäosaisten joukkoa kurjistamisen tielle. Miettimättä yhtään sitä totuutta että on aiheuttanut tuhansissa heikommassa asemassa elävien suomalaisten mielissä tuohtumusta ja ”mielensä pahoittamista”. Näilläkin vähäosaisilla on lapsia ja lähisukulaisia jotka saavat oman osansa kurjistamispolitiikasta ja saa näin heidätkin tuohtumaan ja ”mielensä pahoittamaan”, kannanotossa kysytään.

Aiemmin omalla kannanotollaan julki tulivat myös Turun ja Tampereen kaupan alan ammattiosastot.

Kuva: Valtioneuvoston kuvastriimi. Kuvaaja: Laura Kotila.