Kuuma Vasemmisto raportoi Vasemmistoliiton puoluekokouksesta

Vasemmistoliiton puoluekokous alkaa huomenna Oulussa ja jatkuu aina sunnuntai-iltapäivälle. Verkkolehtemme raportoi paikan päältä tunnelmia ja päätöksiä päivittäin.

Arhinmäen viimeinen tilannekatsaus
Perjantaina ohjelmassa on Vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäen viimeinen poliittinen tilannekatsaus puheenjohtajana.
Puoluekokousedustajille esitellään Vasemmistoliiton tavoiteohjelma, aloitteet sekä kokoukselle esitetyt sääntömuutokset.
Lisäksi ohjelmassa on yleiskeskustelua sekä puolueen johtoon pyrkivien varapuheenjohtaja, puoluesihteeriehdokkaiden sekä puoluevaltuuston puheenjohtaja ja varapuheenjohtajaehdokkaiden esittely.

Sääntömuutoksia ja terveiset Europarlamentista
Lauantai alkaa keskustelulla sääntöjen muuttamisesta. Esillä on muun muassa se muutetaanko puoluekokouskautta lyhyemmäksi. Vamos! -verkosto on esittänyt siirtymistä kaksivuotiskauteen.
Puolueenjohtoon pyrkivät kannatuspuheiden jälkeen kuullaan terveiset Euroopan parlamentista. Katsauksen antaa europarlamentaarikko Merja Kyllönen.

Puoluejohdon valinta
Iltapäivän odotetuin aihe on johdon valinta.
Puheenjohtajaksi valittaneen yksimielisesti turkulainen kansanedustaja Li Andersson, joka voitti selvästi neuvoa-antavan jäsenäänestyksen puolueen puheenjohtajuudesta. Muut mukana olleet ehdokkaat kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen Riihimäeltä ja kansanedustaja Jari Myllykoski Satakunnasta ovat luopuneet kisasta.

Puoluesihteeri ja varapuheenjohtajien paikoista käydään tiukka äänestys.
Puoluesihteeriksi ehdolle asettuneet tamperelainen tutkijatohtori, pääluottamusmies Sinikka Torkkola, helsinkiläinen tutkija Joonas Leppänen, raahelainen tiedottaja ja Vasemmistoliiton puoluevaltuutettu Niko Peltokangas sekä oululainen sosionomi Risto Kalliorinne.

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivät helsinkiläinen tutkija Veronika Honkasalo, äänekoskelainen työehtosihteeri Juho Kautto, kokkolainen myyntimies Kauko Niemi, kansanedustaja Hanna Sarkkilainen Oulusta, kansanedustaja Matti Semi Varkaudesta sekä porilainen aluetoimitsija Erno Välimäki.

Puoluevaltuuston ja puoluehallitusten valinnan jälkeen on ohjelmassa puoluevaltuuston puheenjohtajan valinta. Siihen ovat pyrkimässä keravalainen järjestö- ja koulutuspäällikkö Pia Lohikoski ja kemiläinen hallintosihteeri Kati Tervo. Puoluevaltuuston varapuheenjohtajaksi on pyrkimässä helsinkiläinen turvallisuusvalvoja Suldaan Said Ahmed.

Li Anderssonin linjapuhe
Sunnuntain kiinnostavimpia aiheita ovat tavoiteohjelman hyväksyminen seuravaksi neljäksi vuodeksi sekä uuden puheenjohtajan, Li Anderssonin, linjapuhe Vasemmiston lähiajan tavoitteista.

Seuraa kokousta

Vasemmistoliiton puoluekokous striimataan verkkoon ja voit täältä seurata kokousta:

Twitterissä kokouksen tunnus on #vaskokous. Kuuma Vasemmiston (@kuumavasemmisto) lisäksi Vasemmistonuorten Libero-lehti raportoi aktiivisesti kokouskesta. Seuraa toimittaja @veikkalahtinen.

Keski-uusimaalaisia puoluekokousedustajia twitterissä: Ari Alapartanen (@ziggyaladdin), Auli Herttuainen (@herttuaiska), Juhani Lohikoski (@juhanilohikoski), Pia Lohikoski (@plohikoski), Henri Turkia (@turkiahenri)

Myös Kansan uutiset ja Vasen kaista seuraavat puoluekokousta.