Lakialoite: maksuton ehkäisy nuorille

Vasemmistoliiton kansanedustaja Hanna Sarkkinen on tehnyt lakialoitteen, että kunnille tulisi velvollisuus tarjota maksuton ehkäist alle 25-vuotiaille nuorille. Tavoitteena on parantaa nuorten seksuaali- ja lisääntymisterveyttä, vähentää ei-toivottuja raskauksia ja raskaudenkeskeytyksiä, sekä sukupuolitautitartuntoja.

Ehkäisy kallista

Sarkkisen mielestä ehkäisy Suomessa verrattain kallista ja kustannus jää usein yksin naisten maksettavaksi.

– E-pillereiden kuukausihinta on noin 10 euroa, pitkävaikutteisten ehkäisyimplanttien sekä kierukoiden hinnat nousevat yli sataan euroon ja kondomien kappalehinta on lähes euron, Sarkkinen kirjoittaa blogissaan.

Ehkäisykustannukset nousevat kohtuuttomiksi etenkin opiskelijoille ja koululaisille, joiden asemaa Sipilän hallitus on jo entuudestaan leikkauksilla heikentänyt.

– Intiimimenoihin rahanpyytäminen vanhemmilta voi olla vaikeaa tai mahdotonta. Ehkäisyn hinta muodostaakin monelle nuorelle kynnyksen ehkäisyn käyttöön. Erityisesti korkea hankintahinta estää pitkäkestoisten ehkäisymenetelmien käyttöä, vaikka ne sinällään olisivatkin nuorelle paras ja kustannustehokkain ratkaisu raskauden ehkäisyyn, Sarkkinen pohtii.

Kunnille velvote

Ehkäisyongelman ratkaisemiseksi Sarkkinen on tehnyt lakialoitteen maksuttomasta ehkäisystä nuorille.

– Lakialoitteessa esitetään säädettäväksi kunnille velvollisuus tarjota maksutonta ehkäisyä kaikille alle 25-vuotiaille nuorille. Aloitteen tavoitteena on parantaa nuorten seksuaali- ja lisääntymisterveyttä, vähentää ei-toivottuja raskauksia ja raskaudenkeskeytyksiä, sekä sukupuolitautitartuntoja, Sarkkinen kertoo.

Kunnille esitetään velvollisuutta tarjota kaikille alle 25-vuotiaille maksutonta ehkäisyneuvontaa ja ehkäisyvälineet, eli käytännössä e-pillereitä, minipillereitä, kierrukoita, kapseleita, kondomeita ja muita mahdollisia sopivia ehkäisymenetelmiä.

– Kondomien tulee olla mukana maksuttomasti tarjottavan ehkäisyn valikoimassa. Kondomeja tulee tarjota hormonaalisen ehkäisyn rinnalla, jotta sukupuolitauteja ehkäistäisiin tehokkaammin ja vastuu ehkäisystä jakautuisi tasaisemmin sekä tytöille että pojille. Näin nuorilla olisi valittavana myös ei-hormonaalisia ehkäisymenetelmiä, Sarkkinen kertoo.

Maksutonta ehkäisyä tarjottaisiin kuntien terveyskeskuksissa ja opiskelija- ja koululaisterveydenhuollossa.

Maksuttoman ehkäisyn tarjoaminen nuorille voi pienentää terveydenhuoltojärjestelmän kustannuksia raskaudenkeskeytysten, sukupuolitautien ja muiden terveysongelmien vähetessä.

– Tärkeintä kuitenkin on, että nuoret pysyvät terveinä ja hyvinvoivina, saavat tarvitsemansa ehkäisypalvelut, välttävät ei-toivotut raskaudet eivätkä joudu läpikäymään raskaudenkeskeytystä. Maksuton ehkäisy voisi vähentää erityisesti uusinta-abortteja, Sarkkinen näkee.

Raskaudenkeskeytykset ja sukupuolitaudit vähentyneet

Maksuttoman ehkäisyn on myös todettu lisäävän ehkäisyn käyttöä. Maksutonta ehkäisyä tarjoavissa kunnissa nuorten tekemien raskaudenkeskeytysten määrä on laskenut ja sukupuolitautitartuntojen määrä on vähentynyt. Raumalla alle 20-vuotiaiden klamydiatartuntojen määrä on laskenut kolmanneksella. Myös Tornio ja Tervola ovat alkaneet tarjota nuorille maksutonta ehkäisyä.

Kuntakohtaisten kokemusten perusteella lakialoitteen kustannusvaikutukset ovat todennäköisesti joko neutraalit tai julkisia menoja säästävät.

– Raumalla on arvioitu, että nuorille tarjottu maksuton ehkäisy säästää vuosittain 100 000 euroa. Lisäkuluja syntyy ehkäisyvälineiden tarjoamisesta, mutta säästöä syntyy vähentyneistä sukupuolitautihoidoista ja vähentyneistä raskauden keskeytyksistä, kansanedustaja Hanna Sarkkinen summaa.

Lakialoitteen terveysvaikutukset olisivat positiivisia, sillä nuorten seksuaali- ja lisääntymisterveys parantuisi sukupuolitautien ja ei-toivottujen raskauksien vähentyessä.

– Pääsy maksuttoman ehkäisyn piiriin toisi nuoria samalla ammattilaisten vastaanotolle asiallisen seksuaalineuvonnan piiriin, jolloin myös muut terveysongelmat ja -kysymykset voisivat tulla huomatuiksi ja vastatuiksi, Sarkkinen uskoo.

Nuorten maksuttoman ehkäisyn vaikutukset olisivat terveyseroja kaventavia, sillä toteutuessaan lakimuutos auttaisi erityisesti vähävaraisia nuoria ja helpottaisi heidän talousongelmiaan.

– Lakialoite auttaisi erityisesti tyttöjä ja nuoria naisia, sillä ehkäisyvastuu ja ehkäisyn kulut tulevat usein naisten kannettavaksi, samoin kuin ei-toivottujen raskauksien seuraukset, Sarkkinen näkee.

Hyvinkää mukaan?

Vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu Henri Turkia teki huhtikuussa valtustoaloitteen, että Hyvinkäällä otettaisiin käyttöön maksuton ehkäisy alle 25-vuotiaille nuorille.

Seuraamme tilannetta ja toivomme, että järkevät aloitteet etenisivät nopeasti.