Lohikoski esitti kilpailukykysopimuksen hylkäämistä JHL:n valtuustossa

Pia Lohikoski vaati JHL:n valtuustossa ammattiliittoa hylkäämään sopimuksen, jolla työssä olevien työntekijöiden työaikaa pidennetään ja palkansaajien nettotulot vähenevät. Vastuuta eläke- ja sosiaaliturvamaksuista siirretään työnantajilta nyt työntekijöiden kukkarolle yli kahden miljardin edestä.

Ay-liike on taistellut yli 100 vuotta työntekijöiden parempien palkkojen ja lyhyempien työaikojen puolesta. Tänä aikana ei ole otettu askelia taakse päin ja suostuttu työaikojen pidentämiseen.

Työaikaa pitäisi edelleen lyhentää, ei pidentää. Työtä pitäisi jakaa, ei tehdä leikkauspolitikkalla lisää työttömiä.Edellisten duunarisukupolvien kovilla taisteluilla saavuttamista edistysaskelista ollaan nyt leikkaamassa oikeistohallituksen vaatimuksesta. Oikeistohallituksen, joka on jo leikannut mm. lapsiperheiltä, työttömiltä, sairailta ja eläkeläisiltä.

Kilpailukykysopimuksen sisältö ei pelasta Suomen taloutta. Vain elvyttävä talouspolitiikka voisi Suomen talouden nostaa lamasta, mutta sitä oikeistohallitus ei tee, kun se laman varjolla yrittää nujertaa sekä palkansaajaliikkeen että hyvinvointiyhteiskunnan.

Työssä olevien työntekijöiden työaikaa pidennetään ja palkansaajien nettotulot vähenevät. Vastuuta eläke- ja sosiaaliturvamaksuista siirretään työnantajilta nyt työntekijöiden kukkarolle yli kahden miljardin edestä.

Hyväksymällä kilpailukykysopimuksen hyväksyisin itsekin oikeiston argumentin siitä, että Suomen kilpailukyvyn ongelma on duunereiden palkoissa. Minä en ole tätä mieltä.

Henkilökohtaisesti vasemmistolaisena ay-toimijana en voi näitä oikeistohallituksen ja EK:n kohtuuttomia vaatimuksia hyväksyä. Kilpailukykysopimuksen hyväksyminen on – monien muidenkin kuin vain minun mielestäni – lopun alkua ay-liikkeen uskottavuudelle palkansaajien etujen puolustajana.

Jäsenkatoa pelätään aivan aiheellisesti. Samoin pelätään sitä, onko meillä mahdollista saada ehdokkaita jatkossa liiton edustajistovaaleihin, jos hyväksymme jäsenten etujen heikennykset. Tälläistä viestiä minä olen kentältä kuullut.

Mikä on sitten vaihtoehto? No, AKT, Rakennusliitto, SEL ja SLSY päättivät hylätä Kikyn. Heidän vaihtoehtonsa on, että he neuvottelevat seuraavaksi ihan normaalin TES-kierroksen, ilman näitä Kikyn palkanalennuksia.

Lama ja valtiontalouden ongelmat eivät ole duunareiden tai julkisen sektorin aiheuttamia. Palkanalennuksilla heikennetään entuudestaan kulutuskysyntää ja siten pahennetaan lamaa ja työttömyyttä. Kilpailukyky ei parane duunareita kyykyttämällä. Ja Suomen oikeistohallitukseen ei voi luottaa.

Siksi kantani on: Ei kilpailukyykytyssopimukselle.

(Puhe JHL:n edustajiston kokouksessa 31.5.2016 Helsingin työväentalolla)

Vasemmisto toi vaihtoehdon

JHL:n vasemmistoryhmän Pia Lohikosken esittämää kilpailukykysopimuksen hylkäämistä ja suuntautumista erilliseen liittokierrokseen kannatti loppujen lopuksi varsin suuri määrä valtuutettuja yli puoluerajojen, vaikka hallituksen esittämä kanta sopimuksen puolesta voittikin äänin 71-40. Aiemmin vasemmistoryhmän Kalevi Kannisto oli esittänyt sopimuksen hylkäämistä JHL:n halltuksessa. Oli tärkeää, että Vasemmisto toi osoitti tuhansille pertyneille ammattiliittojen jäsenille, että on myös olemassa linja, joka haluaa parantaa työntekijöiden asemaa.