Ministeriö tyrmää Vantaan eriarvoistavan päivähoitokäytännön – Vasemmisto vaatii leikkauksien purkua

Opetus- ja kulttuuriministeriö tyrmää tuoreessa tiedotteessaan Vantaan päivähoitopolitiikan, jossa päivähoito-oikeuden rajaamisen vuoksi osa-aikaisessa hoidossa olleet ovat jääneet ilman aamupalaa. Vasemmisto vaatii tasa-arvoisen päivähoito-oikeuden palauttamista kaikkiin kuntiin.

Lapset asetettiin eriarvoiseen asemaan

Päivähoito-oikeuden rajaaminen on noussut otsikoihin viime päivinä. Helsingin Sanomat uutisoi osa-aikaisessa hoidossa olleen lapsen joutuneen katsomaan vierestä kun muut lapset söivät. Vantaalla ei ollut pelkästään rajattu päivähoito-oikeutta, vaan myös rajattu aterioiden määrää. Taustalla on virkamiesten into hakea rajaamisella lisäsäästöjä. Niin vanhemmpien kuin varhaiskasvatuksen asiantuntijoiden mielestä kyse on varsin epätasa-arvoisesta linjauksesta, joka jakaa lapsia useampaan eri kastiin.

Vantaan viranomaiset eivät jääneet kritiikin edessä toimettomiksi, vaan esittivät seuraavaksi, että pitäisi selvittää voisiko päiväkoti myydä aamupalaa vanhemmille. Tämä ehdotus tyrmättiin niin vanhempain kuin myös opetus- ja kulttuuriministeriön suunnalta. Jälkimmäisen mukaan kaikilla lapsilla on oikeus ruokailuun silloin, kun lapset ovat varhaiskasvatuksessa.

– Varhaiskasvatuksessa ruokailu on ravinnon saamisen lisäksi myös pedagoginen ja yhteisöllinen tilanne, jossa lapsi oppii tärkeitä tietoja ja taitoja, mm. hyviä ruokailutapoja, ruokien maistamista, toisten huomioon ottamista sekä keskustelutaitoja. Ruokailutilanne on myös henkilöstölle tilaisuus ohjata lasta ja havainnoida häntä sekä tehdä sen perusteella lapsen varhaiskasvatustaan koskevia suunnitelmia, linjaa ministeriön tiedote. Vastaanlaisia ulostuloja on kuultu varhaiskasvatuksen asiantuntijoilta.

Kaupungit eivät voi järjestää asiaa myöskään niin, että ne lapset, joilta on rajattu päivähoito-oikeutta leikkisivät samaan aikaan toisessa tilassa kun muut syövät.

Ministeriön mukaan erillisiä ateriamaksuja ei voida kerätä.

– Varhaiskasvatuksessa ei voi periä erillisiä maksuja ravinnosta, vaan ravinto sisältyy varhaiskasvatuksen asiakasmaksuun. Varhaiskasvatuksessa lapsen tulee saada riittävä tarvitsemansa ravinto, joten vanhempien ei myöskään ole tarpeen tuoda omia eväitä lapsilleen varhaiskasvatukseen, tiedotteessa todetaan.

Päivähoito-oikeus kuntavaalien kuuma teema

Sipilän oikeistohallitus romutti tasa-arvoisen päivähoito-oikeuden muuttamalla varhaiskasvatuslakia. Samalla se myös suurensi päivähoitoryhmiä.

Useissa kunnissa päätös otettiin käytäntöön, ja päivähoito-oikeutta rajattiin työttömien lapsilta 20 tuntiin viikossa. Samalla myös päiväkotien ryhmäkoot kasvoivat kolmella lapsella.

Oli kuitenkin kymmeniä kuntia, joissa päättäjät osasivat kuunnella varhaiskasvatuksen asiantuntijoita, eivätkä lähteneet rajaamaan päivähoito-oikeutta ja suurentamaan ryhmäkokoja. Tähän joukkoon kuului suuria kaupunkeja kuten Helsinki, Espoo, Riihimäki ja Tampere.

Keski-Uudeltamaalla Keravalla ei lähdetty rajaamaan lasten hoitopäivää. Valitettavasti useassa muussa kunnassa alueella ehtiin niin.

Vasemmistoliitto on kampanjoinut vahvasti tasa-arvoisen päivähoito-oikeuden puolesta. Viikonlopun puoluevaltuusssa järjestön johtoon kuuluvat Li Andersson ja Pia Lohikoski painottivat, että Vasemmisto tulee kuntavaaleissa nostamaan aiheen yhteiskunnalliseen keskusteluun.

– Kamppailu yhteiskuntamme suunnasta ja tulevaisuudesta käydään nyt kunnissa. Vasemmisto vaatii kaikissa kunnissa varhaiskasvatuksen leikkausten perumista. Haluamme kehittää suomalaisen varhaiskasvatuksen maailman parhaaksi, johon kaikilla lapsilla pitää olla tasa-arvoinen oikeus, linjasi Pia Lohikoski.

– Minä olen antanut kuntalaisille ja äänestäjille lupauksen, että kaikki vasemmistoliiton ehdokkaat ja tulevat valtuutetut työskentelevät sen eteen, että Suomessa on jatkossakin maailman parhaat päiväkodit ja koulut, jatkoi Li Andersson.