Vain muutaman promillen tähden

Mäntsälässä on nyt noin 50 pakolaista kotoutettavana. He muodostavat vain 2 promillea kunnan väestöstä. Mutta silti heidän piikkiinsä yritetään pistää lähes kaikki kuntamme ongelmat. Miksi näin?

Tietysti siksi, että se on mahdollista.

Suomen lainsäädäntö kieltää kiihotuksen kansanryhmää vastaan. Mutta syytteen saaminen edellyttää yksilöityä ja dokumentoitua näyttöä kiihotuksen tunnusmerkit täyttävistä ilmaisumuodoista. Valheet ja puolivalheet eivät siihen riitä.

Siten väitteet, joiden mukaan esimerkiksi vanhusten, lasten ja vammaisten palveluihin tarkoitetut rahat menevät jatkossa ”mamujen” älykännyköihin, ovat vain muukalaiskammoista poliittista viestintää. Kuten myös väite, että kotouttamistyön kustannukset vaarantavat uimahallin rakentamisen.

Niin matalaotsaista kuin se onkin, valeuutisia ja vaihtoehtoisia faktoja on tässä maassa saanut aina levittää. Enkä ole huomannut, että mikään taho olisi viime aikoina lähtenyt systemaattisesti oikomaan väitteitä, joissa totta on vain se, että monet ihmiset voivat kuvitella ne tosiksi. Eikä tässä kaikki.

Pikkuhiljaa maamme valtapuolueet ovat alkaneet mukauttaa retoriikkaansa muukalaiskammoiseen arvomaailmaan sopivaksi siten, että kannatusta syövää vastakkainasettelua ei syntyisi. Ja näin on toki käynyt kaikissa muissakin länsimaissa, Ranskassa jo 1980-luvulla. Vaikenemisesta on tullut maan tapa.

Kysymys ei siis ole enää vain muukalaiskammosta.

Kysymys on rasismista, etnisiin tunnusmerkkeihin perustuvasta syrjinnästä. Sosiaalisessa mediassa tappo- ja pahoinpitelyuhkauksistakin on tullut yhtä tavanomainen vaikuttamiskeino, mitä se oli USA:n etelävaltioissa 1960-luvulla, ennen kansalaisoikeusliikettä.

Kysymys on myös liberalismin kriisistä. Ranskan porvarillisen vallankumouksen tuottamat yhdenvertaisuusmyytit – vapaus, veljeys, tasa-arvo – ovat osoittautuneet sisäisesti ristiriitaisiksi tarinoiksi, joilla ei ole todellista ohjausvoimaa aidosti kansainvälisessä toimintaympäristössä.

Siksi pakolaisongelman ratkaisun sijasta joudumme hoitamaan pakolaisongelman seurauksia. Siksi vuonna 2008 alkaneen finanssijohtoisen laman seuraukset maksatetaan köyhillä ja maahanmuuttajilla. Siksi muukalaiskammosta on tullut kansallismytologisen identiteettipolitiikan keino myös kunnissa.

Miten tästä eteenpäin?

Itse aloittaisin perusasioista. On perustettava kansainvälinen ihmisoikeusliike, jonka tehtävänä on saada köyhät ja maahanmuuttajat barrikadin samalle puolelle. Se, että heidät on nyt saatu tappelemaan toisiaan vastaan, on suurin vääryys, mitä minä tiedän.

Erkki Laukkanen
Kunnanvaltuutettu, Vas.