Naistenpäivän poliittisilla jatkoilla

cof

Mäntsälän vasemmiston ja kokoomuksen eduskuntavaaliehdokkaat Emilia Kankaanpää ja Pihla Keto-Huovinen ottivat toisistaan mittaa naistenpäivän jatkoilla viime lauantaina.

Aiheena olivat kasvatus ja koulutus.

Siihen nähden, että ehdokkaat ovat poliittisen kentän eri laidoilta, käsityseroja ei ollut kovin helppoa huomata. Molemmille kasvatus ja koulutus ovat hyvinvointiyhteiskunnan kulmakiviä, ja sellaisina ne tulisi myös jatkossa pitää. Leikkauspolitiikan aika on ohi.

Emilia Kankaanpäälle lisäleikkauksista tinkiminen ei kuitenkaan riitä. Hän haluaisi purkaa myös päättyvällä hallituskaudelle tehdyt leikkaukset. Kiireellisimpinä hän mainitsi vahaiskasvatukseen tehdyt, subjektiivista päivähoito-oikeutta rajoittavat ja hoitoryhmiä kasvattaneet leikkaukset. Ne yksin eivät kuitenkaan riitä. Myös varhaiskasvatuksen muita normeja olisi tarkistettava.

Pihla Keto-Huovinen liputti perhevapaauudistuksen puolesta. Se olisi tasa-arvoa tukeva ratkaisu sekä perheen sisällä että työmarkkinoilla, mistä myös työmarkkinajärjestöt ovat varsin yksimielisiä. Se olisi myös keino parantaa huoltosuhdetta, työllisten osuutta ei-työllisistä. Perhevapaauudistus edellyttäisi myös nykyistä parempia mahdollisuuksia kotona tehtävään etätyöhön.

Entä sitten koulutuspolitiikka?

Noin 600 000 vain perusasteen tutkinnon suorittanutta oli Keto-Huoviselle liikaa. Jos tälle ongelmalle ei mitään käypää ratkaisua keksitä, työllisyysasteen nostaminen tavoiteltuun 75 prosenttiin käy todella hankalaksi. Mutta mitä ongelmalle pitäisi tehdä, onkin sitten astetta vaikeampi kysymys. Yleisöstä nostettiin esille monia ihmisryhmiä, joiden työllistäminen pelkän lisäkoulutuksen avulla on lähinnä toiveajattelua.

Kankaanpään mielestä yksi keino ongelmaan on maksuton lukio- ja ammattikoulutus. Se, että näistä perusvalmiuksista pitää maksaa keskimäärin 2600 euroa, ja monet huomattavasti enemmän, on katkaissut monen motivoituneen ja lahjakkaan nuoren opintien. Maksuton koulutus tukisi myös paljon esillä ollutta ajatusta oppivelvollisuuden laajentamiseksi siten, että kukaan ei joutuisi ponnistelemaan työelämässä ilman ammatillisesti eriytyvää tutkintoa.

Jotakin keskustelun laadusta kielii tapa, jolla se päätettiin: ehdokkaat halasivat toisiaan.

Erkki Laukkanen