Siivoojat: ei lähdetä pidentämään työaikaa

Yli 10 kiinteistöpalvelualan ISS:n pääluottamusmiestä vetoaa ettei yritys soveltaisi työajan pidentämistä. Sen sijaan he näkevät, että tie menestykseen lähtee työntekijöiden arvostamisella ja työn kuormituksen pienentämisellä.

Työ raskasta

– ISS:n visiona on tulla maailman parhaaksi palveluyritykseksi. Palvelutöissä palveluiden laadun merkittävimmät tekijät ovat työntekijät, kommentoivat pääluottamusmiehet Siivoojien Oikeuksien päivänä 15. kesäkuuta lähettämässään tiedotteessa. ISS:n pääluottamusmiehet haastavat maailman parhaaksi pyrkivän palveluyrityksen kieltäytymään pidentämästä työntekijöiden työaikaa.

– Siivoojien työ on fyysisesti erittäin raskasta ja jo nyt työ tehdään monin paikoin pakkotahtisesti. Työn kuormittavuus ja epävarmuus ovat kasvaneet yksityistämisten lisäännyttyä ja kilpailutusten tiukentuessa. Työntekijöiden tehokkuusvaatimukset ovat olleet keskeisimpiä keinoja yrityksille voittaa kilpailutuksia, summaavat ISS:n luottamusmiehet.

Siivoojien edustajajat katsovat, että maailman parhaaksi tuleminen edellyttää henkilöstön arvostamista ja muun muassa heidän kuormituksen pitämistä kohtuullisena. Maailman parhaaksi ei voi tulla, mikäli henkilöstö ei voi hyvin.

– Toimitusjohtaja Jukka Jäämaa sekä vasta tehtäviinsä valittu henkilöstöasioista vastaava johtaja Sari Suono, haastamme teidät miettimään yhdessä kanssamme vaihtoehtoisia ratkaisuja tulla maailman parhaaksi. Kilpailukykysopimuksen mukaiset työajan pidennykset eivät siihen johda, pääluottamusmiehet linjaavat.

Suomen kolmanneksi suurin yksityinen työnantaja

ISS Palvelut on Suomen kolmanneksi suurin yksityinen työnantaja, joka tarjoaa siivous-, toimisto-, kiinteistön ylläpito-, ruokailu- ja turvallisuuspalveluita yrityksille, yhteisöille ja julkiselle sektorille. Vuonna 2014 liikevaihto oli 517 miljoonaa euroa. Henkilökuntaa yrityksellä on noin 11 000.

Vuonna 2014 ISS-konsernin liikevaihto oli noin 74,1 mrd Tanskan kruunua. ISS työllistää yli puoli miljoonaa henkilöä yli 75 maassa Euroopassa, Aasiassa, Pohjois-Amerikassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Tyynenmeren alueella. ISS-konserni listautui  keväällä 2014 Kööpenhaminan pörssiin. ISS:n markkina-arvoksi tuli listautumismyynnissä 29,6 miljardia Tanskan kruunua eli noin 3,9 miljardia euroa.

Oikeutta siivoojille

Eri puolilla maailmaa kampanjointiin 15. kesäkuuta siivoojien oikeuksien puolesta. Erilaisissa tapahtumissa ja tempauksissa vaadittiin siivoojille kelvollisia työehtoja, kunnon palkkaa sekä työn arvostamista.

Helsingissä ammattiliitot JHL ja PAM kutsuivat väkeä koolle Narinkkatorille. Siellä poliitikot joutuivat vastaamaan siivoojien tekemiin kysymyksiin.

Katso Vasemmistoliiton kansanedustajan Anna Kontulan vastaukset täältä.