On satsattava reiluun siirtymään

Tein keväällä 2017 valtuustoaloitteen, että Kerava liittyisi osaksi HINKU-verkostoa, joka kokoaa yhteen kunnianhimoisiin päästövähennyksiin sitoutuneet kunnat, ilmastoystävällisiä tuotteita ja palveluita tarjoavat yritykset sekä energia- ja ilmastoalan asiantuntijat. Kerava ei kuitenkaan päättänyt liittyä osaksi verkostoa, vaan liityimme kansainväliseen kaupunginjohtajien energia- ja ilmastosopimukseen ja laatii sopimuksen edellyttämän kestävän energiankäytön ja ilmaston toimintasuunnitelman (SECAP).

Tänään käsittelemme ilmastosopimukseen liittyvää Keravan kaupungin kestävän energian ja ilmaston toimintasuunnitelma vuosille 2021-2030. Nyt linjaamme miten lähdemme kaupunkimme päästöjä laskemaan ja rakentamaan kestävämpää kaupunkia. Olemme tekemässä tärkeitä päätöksiä ja linjauksia, joita nuoret meiltä odottavat.

On tärkeää, että strategiamme mukaisesti uskallamme katsoa eteenpäin. Olla uusien ajatusten kärkikaupunki satsaamalla reiluun ekologiseen siirtymään, jossa panostetaan kestäviin työpaikkoihin, uusiutuvien ja päästöttömien energiamuotojen laajentamiseen, fiksuun rakentamiseen sekä kestävän liikkumisen ratkaisuihin.

On myös hyvä tunnistaa, että ilmastoriskit, jotka on ohjelmassa hyvin avattu, uhkaavat muuttaa elinympäristöämme merkittäväksi ja vaikeuttavat monien keravalaisten elämää. Siksi on tärkeää reagoida nopeasti ja tarpeeksi kattavasti, että kaupungissamme on hyvä kaikkien elää tulevaisuudessakin.

Askelia jo otettu: Keravan energia on luopunut turpeen käytöstä osana energian tuotantoa. Se on viisas teko. Muistan kun sitä aikoinaan ehdotin, niin ehdotukselle naurettiin. No nyt on toteutettu ja hyvä niin. Samalla Keraan energialle aukesi hyvä yhteistyökumppanuus Koffin kanssa, joka oli sitoutunut päästöjen vähentämiseen. Työtä uusiutuvien energialähteiden lisäämiseksi tulee jatkaa ja fossiilisten käyttö lopettaa lämmöntuotannossa.
On tärkeää myös edistää kaupungin omien rakennusten lisäksi kerros-, rivi- ja omakotitaloissa asuvien kaupunkilaisten energiaratkaisuja aurinkovoima- ja maalämpöratkaisuilla.

Tiivis kaupunkirakenne on etumme. Se vähentää turhia automatkoja kodin ja palveluiden välillä. Jatkossakin kaupungin on järkevää kasvaa lähinnä ylöspäin. Keskusta-alueella tähän mahdollisuus. Rakentamisessa puulla pitää olla keskeinen rooli. Niin ikään rakentamisessa on otettava tunnistettava ilmastoriskit ja osattava varautua niihin.

Pihkaniityn ja muut lähimetsät jätämme hiilinieluiksi ja kaupunkilaisten rentoutumispaikoiksi.

Kaupungin liikenneratkaisuja on mietittävä tasa-arvoisesti kaikkien liikkumismuotojen osalta. Enää emme voi rakentaa vain autoilijoiden ehdoilla.
Pyöräily-, kävely ja julkisen liikenteen osuus on 60 prosenttia sisäisestä liikenteestä ja 50 prosenttia muusta. Tätä pitäisi ehdottomasti kasvattaa. Se tarkoittaa joukkoliikenteen kattavuuden parantamista ja lippujen hintojen laskua. Olennaista on myös kehittää pyöräily- ja kävelyolosuhteita, joissa etenkin talven osalta on parannettavaa. Jäisillä ja sohjoisilla kevyenliikenteen on vaikea liikkua. Tarvitsemme parempia pyöräkaistoja ja pyöräparkkeja. Asemakeskuksen pyöräparkki tulee tarpeeseen.

Jotkut voivat pelotella, että järkevä reagoiminen ilmastoriskeihin veisi työpaikkoja ja on tarpeetonta resurssien tuhlaamista. He ovat väärässä.

Päätöksentekomme pitää pohjautua faktoihin ja todellisien tieteellisten riskien huomioimiseen ja niiden minimoimiseen. Tarvitsemme rohkeita tekoja, joilla rakennamme tulevaisuuden Keravaa, jossa on mukava asua ja kestävä liikkua. Voimme olla edesauttamassa uuden ilmastoystävällisen teknologian yritysklustereita ja luomassa satoja kestäviä työpaikkoja.

Siksi Keravan Vasemmistoliitto kannattaa toimintasuunnitelman hyväksymistä.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


*

UA-77399213-1