Päättäjien karu joululahja – HSL-tuki poistuu

Järvenpään kaupunginvaltuusto päätti antaa karun joululahjan työmatkojaan ulkopaikkakunnille tekeville järvenpääläisille poistamalla HSL-lipputuen. Kaupunginhallituksen enemmistö kannatti tuen säilymistä aiemmin, mutta valtuusto jyräsi kaupunginhallituksen. Tuki loppuu ensi vuonna perussuomalaisten Mikko Taavitsaisen esityksestä. Poistoa kannatti 32 ja vastusti 18 valtuutettua. Vasemmiston valtuustoryhmä olisi halunnut säilyttää tuen.

HSL:n lippujen hinnat nousevat

Tuen poisto nostaa HSL-alueen kuukausilippujen hintoja. Muun muassa Helsingin sisäistä liikenteen jatkoyhteyksiä käyttävä maksaa työmatkoistaan noin 70 euroa kuukaudessa enemmän kuin tähän asti.

Tuen poisto on saanut aikaan myrskyisän keskustelun sosiaalisessa mediassa muun muassa Järvenpää-facebook-sivuilla. Arvostelua on tullut muun muassa siitä, että poiston todellisia verovaikutuksia ei ollut selvitetty ennen päätöksen tekoa.

Tuen poistolla tavoitellaan 240 000 euron säästöjä. Varmuutta säästöstä ei ole, koska työmatkakulujen verovähennysten kohoamisesta aiheutuvat verotulomenetykset ovat arvioimatta.

Maarit Uusikumpu