Pekonen: Eläkeläisköyhyyteen on puututtava

Sipilän hallituksen päätösten seurauksena lähes kaikkien eläkkeiden ostovoima on heikentynyt. Eläkeläisten köyhyysaste on jälleen kääntynyt jyrkkään nousuun. Eniten hallituksen politiikan vuoksi ovat kärsineet ne 340 000 suomalaista, joiden eläke on alle tuhat euroa kuussa.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekosen mielestä kasvavaan eläkeläisten köyhyyteen tulee puuttua vaikuttavammilla keinoilla.

Eläkeläisten tuloerot kasvavat

– Eläkeläisköyhyys on yleisintä vanhimmissa ikäluokissa ja erityisesti iäkkäiden naisten keskuudessa. Naisten pienemmät eläkkeet johtuvat työmarkkinoilla vallitsevasta epätasa-arvosta ja lyhyemmistä työurista, Pekonen muistutti.

Samaan aikaan erittäin suurituloisten eläkeläisten joukko on kasvanut.

– Ääriesimerkkejä eläkeläisten eriarvoisuudesta ovat yritysjohtajien kohtuuttomat eläkepaketit, joita edes valtionyhtiöistä ei olla onnistuttu kitkemään, mutta eläkeläisten tuloerot lisääntyvät muutenkin.

Kenenkään eläke ei saa jäädä alle tonnin

Pekonen kannattaa sydämellisesti Antti Kaikkosen (kesk) ehdotusta takuueläkkeen korottamisesta budjettiriihessä 40–50 eurolla.

– Sipilän hallituksen leikkausten jälkeen yksineläjän kansaneläke on alle 630 euroa kuussa. Budjettiriihessä sekä kansaneläkettä että takuueläkettä tulisi korottaa vähintään 50 eurolla. Korotuksia tulee jatkaa asteittain siten, että muutaman vuoden siirtymäajan jälkeen kenenkään eläke ei jää alle tonnin, Pekonen esitti.

Aino-Kaisa Pekonen esitteli Imatralla torstaina Vasemmistoliiton eläkepoliittisen ohjelman. Ohjelma sisältää kansaneläkkeen ja takuueläkkeen korottamisen lisäksi mm. tavoitteet reilummasta eläkeindeksistä, jossa pienet työeläkkeet kasvavat suuria nopeammin, itsensätyöllistäjien paremmasta eläketurvasta, yksityisten eläkevakuutusten verovähennysoikeuden poistamisesta sekä eläkevarojen vastuullisemmasta sijoittamisesta

– Vasemmistoliitto haluaa kitkeä Suomesta eläkeläisköyhyyden, pienentää eläkeläisten eriarvoisuutta ja turvata kaikille hyvän vanhuuden. Toivon, että budjettiriiheensä pian kokoontuva hallitus ottaa neuvoistamme vaarin. Ne ovat ilmaisia, Pekonen vinkkasi.