Pekonen: ”Sote-soppa puuroutunut ja pohjaan palanut”

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen kritisoi vappupuheessaan Keravalla ja Järvenpäässä kovin sanoin hallituksen ajamaa sote-uudistusta ja erityisesti ns. ”valinnanvapauden” varjolla tehtävää pakkoyhtiöittämistä ja yksityistämistä.

Pettäjähallitus

– Juha Sipilän hallitus on istunut puolet ajastaan. Jos emme saa ennenaikaisia vaaleja, tulee hallitus istumaan vielä kaksi vuotta. Ensimmäiset kaksi vuotta eivät ole herättäneet luottamusta, päinvastoin.

Pekonen kertoi heti alkuun keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisten pettäneen opiskelijoille antamansa koulutuslupauksen. Koulutuksesta ja tutkimuksesta on leikattu massiivisesti.

– Lapsiperheet petettiin leikkaamalla lapsilisiä ja työttömien lapset petettiin viemällä heiltä tasa-arvoinen oikeus varhaiskasvatukseen. Jako menestyjiin ja osattomiin ulotettiin lapsiin

– Niin ikään hallitus petti työntekijät pakottamalla ammattiyhdistysliikkeen epäoikeudenmukaiseen kiky-sopimukseen. Samalla heitettiin roskakoriin sopimisen kulttuuri, joka on valanut Suomeen luottamusta ja vakautta, ja ollut menestyksemme kulmakiviä, Aino-Kaisa Pekonen sanoi.

Hallitus petti myös sotaa pakenevat turvapaikanhakijat. Avun sijaan monet saavat Suomessa vastaansa rasismin ja vihapuheet ja lopulta pakkokäännytyksen takaisin hengenvaarallisiin oloihin.

– Viime viikolla päättyneessä puoliväliriihessä hallitus petti työttömät ja pienituloiset heikentämällä työttömyysturvaa ja asumistukea. Lisää rahaa saivat lähinnä poliisi ja armeija. Tämä kertoo karulla tavalla hallituksen arvoista ja tärkeysjärjestyksestä, linjasi Pekonen.

Sote-soppa nurin

– Tänä keväänä hallituksen käsissä ovat lukemattomille lapsiperheille ja eläkeläisille elintärkeät sosiaali- ja terveyspalvelut. Niitä runnotaan väkisin uusiksi – ei kansalaisten, vaan kansainvälisen terveysbisneksen ehdoilla. Hallitus on keittänyt sote-soppaansa niin pitkään, että liemestä ovat kaikki hyvät maut haihtuneet. Jäljellä on pahasti puuroutunut ja pohjaan palanut keitos. Sen hallitus aikoo suomalaisille syöttää, näkee Pekonen.

Pekosen mielestä valinnanvapauden varjolla tehtävässä pakkoyhtiöittämisessä ja yksityistämisessä voittajia ovat suurten kaupunkien hyvätuloiset ja vähän sairastavat ihmiset. Heille on luvassa uusia yksityisiä palveluita ja ylihoitoa.

– Uusien palveluiden maksajia ovat paljon sairastavat syrjäseutujen asukkaat, joiden palvelut karkaavat kaupunkeihin. Hintana ovat korkeat asiakasmaksut ja menetetyt lähipalvelut, hän näkee.

Yhdysvalloissa on kehittyneistä maista kallein ja tehottomin terveydenhuolto. Palveluiden tason määrää siellä se, millaiseen vakuutukseen sinulla on varaa.

Jo nyt lukemattomat lapsiperheet joutuvat ottamaan yksityisiä terveysvakuutuksia Suomessa. Niillä, joilla ei ole vakuutusta, ainoa vaihtoehto on kalliiden asiakasmaksujen terveyskeskus. Vakuutuksenottajille on tarjolla valinnanvapautta ja lisäpalveluita.

– Pelkään että Suomessa mennään vauhdilla kohti Amerikan-mallia. Sairaat jättävät sairaudet hoitamatta maksujen pelossa. Hoitamattomana sairaudet pahenevat ja kustannukset yhteiskunnalle kasvavat, Pekonen näkee.

Valinnanvapauden ovat lytänneet Suomen parhaat asiantuntijat. Myös hallituksen asettama lainsäädännön arviointineuvosto vaatii korjaamaan tämän hankkeen. Näyttää pahasti siltä, että Juha Sipilän Oy Suomi Ab on paikka, jossa järki ei ratkaise, vaan raha ratkaisee.

– Näin isosta ja pitkälle tulevaisuuteen Suomen suuntaa määrittävästä uudistuksesta ei voi, eikä saa tehdä yhden puolueen, kokoomuksen, toiveiden tynnyriä. Vetoan koko sydämestäni keskustaan ja perussuomalaisiin: tehdään hyvä sote yhdessä kaikkien eduskuntapuolueiden kesken. Hylätään kokoomuksen yksityistämismalli, Pekonen linjasi.

– Voitte luottaa siihen, että vasemmistoliitto tukee sote-uudistuksen alkuperäisiä tavoitteita palveluiden tasa-arvosta ja yhtenäisistä hoitoketjuista. Mennään eteenpäin ihmisten ja palveluiden ehdoilla, ei terveysyritysten voittojen ehdoilla.

Kuntavaalit epäluottamuslause hallitukselle

Kuntavaalien tulos oli merkittävä epäluottamuslause hallitukselle. Yhä useammat suomalaiset ovat saaneet tarpeekseen eriarvoisuutta, epätasa-arvoa ja jakolinjoja lisäävästä politiikasta; leikkauksista koulutukseen, varhaiskasvatukseen, ja sosiaaliturvasan; epäoikeidenmukaisesta palveluiden pakkoyhtiöittämisestä. He ovat saaneet tarpeekseen rasismista ja heikompien syyllistämisestä. He haluavat muuttaa Suomen suunnan.

Muutos on mahdollinen vain yhdessä tekemällä.

– Järvenpäässä vasemmiston äänimäärä kasvoi ja uudistuneella ehdokaslistalla valtuustoon saatiin uusia voimia. Uudistumisesta kertoo myös se, että ensi kerran ehdolla olleita pääsi varavaltuutetuksi asti. Keravalla vasemmistoliitto otti upean vaalivoiton. Taustalla on vasemmiston uskottava ja pitkäjänteinen työ palveluiden puolesta, yhdessä kuntalaisten kanssa. Vasemmisto jatkaa Keravalla entistä voimakkaampana vaikuttajana, Pekonen summasi.

Lue koko puhe täältä.