Siivoojien puheenjohtaja: Miksi katteettomat lupaukset palkitaan

Pam Pääkaupunkiseudun siivous ja toimitila ry:n 555 osaaton puheenjohtaja  Katja Mechelin on pettynyt alan palkkakehitykseen. Juhlapuheissa luvattin paljon, mutta todellisuus on ollut karu. Nyt tilannetta heikentää entisestään kilpailukykysopimus, jota ei pitäisi siivoajien mielestä hyväksyä.

Siivoojille on luvattu ansiokehitysohjelman myötä vähimmäispalkkojen korotuksia. Sopimuksen tavoitteeksi asetettiin motivoituneiden ja ammattitaitoisten työntekijöiden houkuttelua alalle, kertoo Mechelin.

– Kuinka sitten kävikään, kauniita puheita ja korulauseita kuulimme ja huimia korotuksia odotimme.
Meille tärkeät kokemusvuosilisät jäädytettiin. Korkein palvelusvuosilisistä oli 11 vuotta 54 senttiä tunnilta. Meillä oli työehtosopimuksen suomaa henkilökohtaista palkanlisää, jokainen oli itse ne neuvotellut itselleen, toteaa Mechelin.

Siivoojille maksettiin myös ulosteista ja oksennuksista lisä aina, kun joutui niitä siivoamaan. Summa oli palkanlisänä äärimmäisen merkittävä, koska korvaus oli liki 10,5 euroa kerralta.

– Meillä oli myös siirtymäajan korvaus 85% tehtäväkohtaisesta palkasta sekä kuljetuskustannukset, Mechelin luettelee.

Lupaukset petetty

Siivoojille oli luvattu, ettei kenenkään palkka laske käyttöön otetun ansiokehitysohjelman myötä.

Todellisuus osoittautui toisenlaiseksi. Siivoojat ovat talkoilleet työnantajien taskuihin merkittävästi. Eritelisä poistui. Palkat eivät laskeneet mutta vuosiansiot eräissä siivouskohteissa vähenivät automaattisesti. Aiemmin työkohteissa siirtymiset olivat erillään itse työkohteen suorittamisesta. Nyt siirtymäaika sisällytettiin työaikaan. Nyt kohde, jonka siivoamiseen esimerkiksi kului tunti saattaa olla muuttunut niin, että kohteesta on suoriuduttava 45 minuutissa.

Ensimmäinen sovitun ansiokehitysohjelman mukainen korotus otettiin siivoojan henkilökohtaisesta lisästä, eli vain yleiskorotus tuli palkkaan. 1.1.2013 ansiokehitysohjelma alkoi myös syömään kokemusvuosilisää.

– Odotimme innolla, että tämä huima ansiokehitysohjelma vihdoin loppuisi vuonna 2015. Lopulta ohjelmaa jatkettiin vielä vuoteen 2017, kertoo Mechelin.

Mechelin mukaan tuntipalkkaisina urakkaluonteinen työ on tiukkaa ja kun annetaan tietty alue ja kellonajat, joissa nämä työt tulisi suorittaa tuntuvat nämä radikaalit muutokset todella siivoojien arjessa.

”Emme hyväksy kilpailukykysopimusta”

– Työnantajat saavat massiivisia helpotuksia työnantajamaksuihin antaen kauniita lupauksia työllistämisestä. Edellisen kerran jälkeen kun työnantajamaksuja karsittiin olemme nähneet työttömyyden kasvavan sekä ennätysmäisen osinkojuhlan, muistuttaa Mechelin.

Hän kertoo etteivät siivoojat voi kannattaa sopimusta

– Emme voi hyväksyä kilpailukykysopimusta kiinteistöalalle. Se on taas yksi keino heikentää työehtojamme samalla kun työnantajilta ei vaadita mitään muuta kuin hurskaita lupauksia. Luottamusta ei ole, Mechelin toteaa päättäväisesti.