Tasa-arvoinen varhaiskasvatus ja maailman parhaat koulut

Vasemmistoliitto kampanjoi tulevana viikonloppuna koko Suomessa tasavertaisen päivähoito-oikeuden ja varhaiskasvatuksen sekä maailman parhaiden koulujen puolesta.

– Kehotamme kaikkia ottamaan oma ja lastensa tulevaisuus käsiinsä, ja käynnistämällä kuntalaisaloitteita kumoamaan Sipilän hallituksen rajaukset päivähoitoon kaikkialla missä ne ovat voimassa, Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson linjaa.

Varhaiskasvatuslaki muuttui 1.8.2016, jonka jälkeen kunnat ovat voineet rajata oikeuden päivähoitoon vain 20 viikkotuntiin. Lyhennetyt sopimukset, jotka koskettavat lähinnä työttömien ja muiden epävarmassa asemassa olevien lapsia, ovat paikoin myös johtaneet muihin ongelmiin, kuten että niihin ei kuulu aamupalaa.

Kuntalaisaloitteet

Kuopiossa ja Järvenpäässä vasemmistoliiton aktiivit ovat ottaneet varaslähdön nimien keräämisessä kuntalaisaloitteisiin. Aloitteet tulevat valtuustokäsittelyyn kun 2 % kunnan äänioikeutetuista allekirjoittaa sen.

Järvenpäässä allekirjoituksia tarvitaan noin 840 ja nimiä kerätään koko kevään ajan eri tapahtumissa, torilla, ostarilla sekä juna-asemilla. – Ensivastaanotto on ollut hyvää, ja lähes kaikki ovat halunneet allekirjoittaa sen., kuntavaaliehdokas Minna Schavikin sanoo.

Vasemmisto vaatii kuntavaaleissa, että kaikilla lapsilla on yhtäläinen oikeus varhaiskasvatukseen, peruskoulu pysyy tasa-arvoisena, ryhmäkoot päivähoidossa ja peruskoulussa pysyvät kohtuullisina ja jokaiselle taataan peruskoulun jälkeinen jatkokoulupaikka.

– Paikkakunnilla, kuten Keravalla, joissa varhaiskasvatusten leikkauksia ei ole tehty keskitymme kouluteemoihin ja siihen, että Suomessa taataan maksutonta varhaiskasvatusta 3–5-vuotiaille., vasemmistoliiton  puoluevaltuuston puheenjohtaja Pia Lohikoski sanoo.

Terveisiä hallitukselle

Kampanjaviikonlopun aikana myös lapsiperheiden terveisiä välitettäväksi pääministeri Juha Sipilälle. Kansalaiset voivat jättää terveisiä tapahtumissamme tai sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #100ideaa ja #vasemmisto. Kunnissa joissa aloitetta ei ole vireillä, vasemmisto opastaa sellaisen tekemiseen.

18.2. kampanjapäivän tapahtumat Keski-Uudellamaalla:

KERAVA:
Lasten Kerava -tapahtumat
Ohjelmassa talutusratsastus, hattarapelle, pokemonvisa, mehua ja kahvia. Tule jututtamaan opettajat Tuija Husari ja Mikko Raunio, Vasemmiston kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsen Juhani Lohikoski, kaupunginhallituksen edustaja Pia Lohikoski sekä monia muita vasemmistoliiton kunta-aktiiveja. Lähetä terveisiä Keravan johdolle ja Sipilän hallitukselle varhaiskasvatuksesta ja koulutilanteesta. Keskuskoululla myös mahdollisuus allekirjoittaa sisäilma -kuntalaisaloite.
klo 10-12.30 Savion koululla
klo 13.30-15 Keskuskoululla

JÄRVENPÄÄ
klo 9-14 Järvenpään tori.
Vasemmisto tarjoaa lapsille pilliaskartelua ja kasvomaalausta klo 10-13. Tarjolla myös mehua ja laskiaispullia. Paikalla tavattavissa ja vastaamassa kysymyksiin varhaiskasvatuksesta nuorisotyöntekijä Markus Lummi klo 10.30-13.30 ja sivistys- ja vapaa-ajan lautakunnan jäsen Mikko Pöllä klo 10-12.

HYVINKÄÄ:
Vasemmisto kampanjoi Hyvinkään torilla klo 9-13. Paikalla suuri joukko Vasemmiston kunta-aktiiveja.