Terveystalosta Mäntsälän sote-keskus?

Hallituksen esityksen mukaan sote-keskus vastaa kaikista perustason sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Esityksen mukaan keskus voisi olla yksityinen yhtiö, julkinen yhtiö tai kolmannen sektorin yhtiö.

Millaisesta yhtiöstä Mäntsälän tapauksessa puhutaan?

Minun tiedossani ei ole yhtään tehtävään sopivaa kolmannen sektorin toimijaa. Ja mikäli hallituksen ajama valinnanvapaus otetaan käyttöön jo 1.1.2019, on epätodennäköistä, että julkinen sektori ehtisi uudelleenorganisoida toimintansa yhtiömuotoisiksi.

Siksi Mäntsälän uusi sote-keskus olisi mitä ilmeisemmin yksityinen yhtiö – todennäköisesti Terveystalo, joka omilla nettisivuillaan julkaistuissa laskelmissa lähtee siitä, että yksi lääkäri kahtatuhatta potilasta kohden riittää. Siten Mäntsälän kokoista sote-keskusta voisi ainakin aluksi pyörittää vain noin 10 lääkäriä.

Ja jos rahoitus tulisi kapitaatiopohjalta, so. asukasta kohti laskettuna tukena, ainoa riskitekijä yhtiön kannattavuudelle olisi asiakkaiden riittävyys. Mutta tuskin sitäkään kovin suurena ongelmana voi pitää, jos julkiset ja kolmannen sektorin yhtiöt eivät päätetyssä aikataulussa markkinoille ehtisi.

Mutta entä sitten se sosiaalipuoli?

Siitä yksityisillä yhtiöillä ei Suomessa ole juuri mitään kokemusta. Eikä sellaista kokemusta muutamassa vuodessa hankita edes isolla rahalla. Tähän kohtaan on siis syytä piirtää kysymysmerkki, sillä hallituksen esityksen mukaan sote-keskus vastaa myös sosiaalipalveluista.

Jos tavoitteena on sosiaali- ja terveyspalveluiden saumaton, kuten lausuttu on, niin toistaiseksi ei ole esitetty vielä mitään sellaista palveluiden organisointitapaa, joka olisi olennaisesti parempi kuin se, mitä meillä nyt on. Kymmenissä työryhmissä mitään viisastenkiveä ei ole vielä löydetty.

Ydinkysymys on tämä: Kun vain noin 10 prosenttia terveyspalvelujen käyttäjistä tarvitsee myös sosiaalipalveluja, miksi sosiaali- ja terveyspalveluiden tulisi sijaita samoissa keskuksissa? Yhteys rekisteritietoihin ja myös vastuuhenkilöihin on järjestettävissä myös digitaalisesti.

Minusta tätä pitäisi vielä miettiä.

Mallia voitaisiin ottaa myös Ruotsista. Ruotsissa terveyspalveluiden organisoinnista ja rahoituksesta vastaavat Suomen maakuntia vastaavat maakäräjät. Mutta sosiaalipalveluiden järjestämisestä vastaavat edelleen Ruotsin 290 kuntaa, viranomaisvastuulla.

Myönnän toki, että sosiaalipalveluiden erottaminen sote-paketista olisi niin suuri muutos, että jo päätettyä aikataulua olisi pakko muuttaa. Mutta hyvä niin, sillä muuten sote-keskus olisi pakko valita ilman, että mitään varsinaista kilpailua sote-keskuspalveluiden tuottamisesta olisi koskaan käyty.

Ja sosiaalipalvelut ostettaisiin alihankintana ties mistä.

Erkki Laukkanen
Kunnanvaltuutettu, Vas.

Kuva: Kuvakaappaus Terveystalon sivuilta.