Turkia: ”Erityisen pahalta tuntuu liikenne ja viestintäministerin toiminta”

Hyvinkääläinen Vasemmiston kaupunginvaltuutettu Henri Turkia kritisoi hallitustaan vappupuheessaan kotikaupunkinsa torilla. Konduktöörinä työskentelevä raidealan luottamusmies antoi kovaa kritiikkiä etenkin liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille.

– Erityisesti rautatieläisenä tuntuu pahalta, että Keskustan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin joukot juhlivat tuolla. Bernerin johdolla esimerkiksi rautateitä ollaan yksityistämässä ja laittamassa kilpailukuntoon. Politiikkaa tehdään tavalla, jossa kansallisomaisuuttamme myydään ja valtionyhtiöitämme näivetetään ja pilkotaan sen jälkeen. Se voida tuoda hetkellisen hyvän olon tunteen, mutta loppujen lopuksi siitä ei seuraa kuin rutkasti pahoinvointia, Turkia linjasi.

– Suomen kansalaisuuden tammikuussa 2015 saanut Berner oli tätä ennen pelkästään Sveitsin kansalainen. Sveitsissä sijaitsee myös erään tšekkoslovakialaisen urheilijan patsas, joka urheilu-uransa jälkeen kunnostautui politiikan saralla. Yksi hänen kuuluisimmasta lauseista kuului vapaasti käännettynä suunnilleen näin, että ”urheilija ei voi juosta rahat taskussa, vaan hänen täytyy juosta toivo sydämessä ja unelmat mielessä”.

– Jos juoksemisen tilalle vaihtaa politiikan tekemisen ja urheilijan tilalle poliitikon, olisi se sellainen lause, jota voisi suositella motoksi esimerkiksi tämän hallituksen ministereille. Heidän pitäisi tehdä politiikkaa, mikä palvelee kansaa, eikä heidän omia taskujaan. Heidän pitäisi uskoa parempaan ja toivoa parempaa. Politiikalla, mitä he tekevät, ei toivoa näy.  Kyseinen urheilija oli muuten moninkertainen olympiavoittaja Emil Zatopek tai suomalaisille tutummin ”Satupekka”. Hän oli urheilu-uransa jälkeen mukana Tšekkoslovakian kommunistisessa puolueessa, mutta koska hän kannatti puolueen demokraattista siipeä, hänet erotettiin puolueen merkittävistä tehtävistä.

Turkia korosti, ettei pidä alistua hallituksen pelotteluun tai keskinäiseen tappeluun.

– On tärkeää, ettemme pura turhautumistamme hallitukseen esimerkiksi pakolaisia kohtaan. Meidän tulee muistaa olla solidaarisia. Emme voi hyväksyä äärioikeistolaishenkistä katupartiotoimintaa, jota Hyvinkäälläkin näkee. Meidän täytyy muistaa, etteivät valtiomme ongelmat ole pakolaisten syytä, vaan valtiota pyörittävien tahojen syytä, jotka politiikallaan luovat kurjat olot niin pakolaisille kuin suomalaisille. Olemme kaikki samassa veneessä ja meidän täytyy näyttää se osoittamalla mieltä porvarihallituksen suuntaan, esimerkiksi lukuisissa mielenosoituksissa, joita hallitusta vastaan on jo järjestetty ja tullaan järjestämään jatkossakin. Muistakaa! Porvarihallitus ei nauti mistään niin paljon kuin siitä, että ne, joilla menee jo heikosti, ottavat yhteen keskenään, summasi Turkia.

Turkia ei nähnyt poliittisella taivaalla pelkästään tummia pilviä.

– Haluan kuitenkin uskoa, että tulevaisuus näyttää kirkkaammalta. Niin kuin puheen alussa mainitsinkin, on gallupien mukaan vasemmistopuolueiden kannatus kasvussa. Meidän täytyy nyt tehdä järkevää politiikkaa oppositiossa hyvinvointivaltion eteen ja sen pelastamiseksi. Meidän täytyy myös kestää EK:n ja hallituspuolueiden lokakampanja, joka on parhaillaan käynnissä. Se kertoo vain heidän epätoivosta ja pelostaan meitä kohtaan. Kun nämä asiat hoidamme, niin tällöin tulemme takaisin ja rutkasti vahvempana tulemmekin.