Turkia: leikkauksien sijaan pitäisi kokeilla työajan lyhentämistä

Hyvinkään talousraportin heti ensimmäisillä sivuilla pistävät silmään luvut siitä, kuinka syntyvyys Hyvinkäällä on historiallisen alhaista. Toki syntyvyys on koko maassa alhaista, mutta mikä on todellinen syy? Vastaus löytyy selaamalla pari kappaletta eteenpäin, jossa todetaan myös nuorisotyöttömyyden olevan ennätyksellisen korkealla.

Danske Bankin teettämässä tutkimuksessa muutama viikko sitten päiviteltiin, kuinka nuoret eivät nykyjään ota lainaa ja osta asuntoa, vaan pysyvät mieluummin vuokralla.

– Ei ole vaikea itse nuorena nähdä syitä miksi näin toimitaan. Tai miksi lapsia ei hankita. Nuoret näkevät tulevaisuuden niin epävarmana, ettei perhettä uskalleta perustaa tai asuntoja ostaa, kertoi Vasemmistoliiton valtuutettu Henri Turkia valtuustossa.

Kuuden tunnin työpäivä

Hyvinkään Vasemmisto ehdotti ideaa kuuden tunnin työpäivästä, ansiotuloja vähentämättä. Se on toteutettu onnistuneesti muualla ja työaikamuutos on vaikuttanut positiivisesti jaksamiseen sekä sairaspoissaolojen vähentämiseen.

– Näiden asioiden parantaminen Hyvinkään kaupungilla ei olisi huono asia, puhumattakaan uusista työpaikoista, kun kaupungin työttömyysprosentti huitelee ennätyksellisen korkealla, kommentoi Turkia.

Leikkaukset heikentävät vetovoimaa
Hyvinkään kokonaisasukasluku on pienessä nousussa, mutta sitä se tuskin tulee olemaan pitkään, kun varhaiskasvatuksen leikkaukset tulevat voimaan.

– Läheisistä kaupungeista Riihimäki ja Kerava eivät leikanneet varhaiskasvatuksesta, vaan pitivät sekä ryhmäkoot ja subjektiivisen päivähoito-oikeuden ennallaan. Näiden päätösten valossa kaupungit näyttäytyvät lapsiperheille huomattavasti houkuttelevimpina vaihtoehtoina kuin Hyvinkää. Puhumattakaan siitä ammattitaitoisesta ja pätevästä työvoimasta, mikä varhaiskasvatusleikkauksilla menetetään, linjaa Turkia.

Miten sosiaali- ja terveyspuolella jaksetaan?
Sosiaali ja terveyssektorin leikkauksia tutkimalla täytyy todeta, ettei Hyvinkää ihanteellinen paikka ole varttua.
– Ulkoistaminen on päivän sana, jota oikeisto ajaa ideologisista syistä. Se on tehotonta ja kallista. Esimerkiksi kotihoidon ulkoistaminen yhdistettynä siihen, että henkilökuntaa vähennetään kaupungin sote-puolella, ovat myrkyllinen yhdistelmä riskikartoituksen kanssa, jossa ollaan huolissaan muun muassa hoitohenkilökunnan jaksamisesta ja määrästä, näkee Turkia.

Hänen mielestä juuri hoitoaloilla pitäisi kokeilla kuuden tunnin työpäivää, joka on tuottanut erinomaista tulosta esimerkiksi göteborgilaisessa sairaalassa.

Hyvinkäästä suunnannäyttäjä?

Alijäämän pienentäminen hinnalla millä hyvänsä on kestämätöntä politiikkaa.
– Ei se ole toiminut kansallisestikaan, kun monet talousasiantuntijat ovat lytänneet Suomen toimet ja kannustaneet enemmänkin elvyttävään talouspolitiikkaan esimerkiksi julkisten investointien kautta. Onkin hienoa, että kaupunki rakentaa, mutta pelkästään se ei riitä kääntämään kurssia. Investointeja on tehtävä jatkossakin julkiselle puolelle, kunhan ne tehdään moraalisesti ja eettisesti kestävällä pohjalla, lataa Turkia.

Turkian mielestä Hyvinkään kaupunki voisi olla suunnannäyttäjä.

– Yksin Hyvinkää ei voi muuttaa koko maan suuntaa, mutta Hyvinkää voi olla rohkea ja kokeilla uudenlaisia poliittisia ratkaisuja, uskoo Turkia.

– Hyvinkään täytyy näyttäytyä paitsi nuorille kaupunkina, jonne kannattaa jäädä asumaan, myös houkuttelevana vaihtoehtona niille, jotka harkitsevat Hyvinkäätä kotikaupungikseen, toteaa Turkia.