Turkia: ”Työaikaa on lyhennettävä”

Ammattiyhdistysliikkeen on otettava työajan lyhentäminen ansiotasoa alentamatta tavoitteekseen”, vaati Ammattiliitto JHL:n aktiivi ja raidealan luottamusmies Henri Turkia SAK:n edustajakokouksessa Tampereella.

– Paljon on tänäänkin puhuttu robotisaatiosta ja digitalisaatiosta. Olemme tulleet lopputulokseen, että työ tulee muuttamaan luonnettaan ja vähintäänkin tilapäisesti vähentymään. En väitä etteikö uutta työtä syntyisi tilalle, mutta en usko sitä syntyvän samaan tahtiin kuin vanhoja katoaa, sanoi Turkia.

Työajan lyhentämisestä hyviä kokemuksia

Hyvinkääläinen Turkia ihmetteli miksi ammattiliittojenkeskusjärjestön tavoiteohjelmassa oteta tavoitteeksi työajan lyhentämistä tulotasoon koskematta.

– Työajan lyhentämistä on kokeiltu menestyksekkäästi esimerkiksi Saksassa ja Ruotsissa. Sen huomattu nostavan tehokkuutta ja myös vähentävän sairauspoissaoloja, kertoi Turkia.

Raidealan luottamusmies Turkian mukaan työajan lyhentämisellä pyritään ennen kaikkea luomaan uutta työtä jakamalla vanhaa, mutta myös parantamaan työntekijöiden jaksamista.

– Se on juuri sellainen järkevä ja konkreettinen uudistus, jota ammattiyhdistysliikkeen ajaa eteenpäin, näkee hän.

Työajan lyhentäminen on ollut yksi ammattiyhdistysliikkeen isoja tavoitteita pitkän aikaa, viime aikoina se on jäänyt muiden asioiden varjoon.

– Itseäni surettaa suuresti, että kilpailukykysopimuksen hyväksymällä olemme menossa aivan päinvastaiseen suuntaan. Se tulee olemaan monelle, kuten esimerkiksi minulle, kaikista vaikein asia kilpailukykysopimuksessa, kertoi Turkia.

Turkia esitti, että SAK:n tavoiteohjelmaan, että on kokeiltava lyhyempää työpäivää, jolla selvitetään sen vaikutukset tuottavuuteen ja työntekijöiden jaksavuuteen. Ansiotuloja ei kokeilussa alenneta.

Tärkeä teema puhutti

Yleiskeskustelussa lukuisat liittojen aktiivit nostivat esiin työajan lyhentämisen. Samoin teki myös SAK:n edustajakokouksen yhteydessä Työn murros teemapajassa puhunut tulevaisuuden tutkija Elina Hiltunen.

– Ihmettelen miten tuottavuus muka kasvaa työaikaa kuusi minuttia pidentämällä. Paljon järkevämpää olisi lyhentää työaikaa niin, että sitä olisi useammalle, Hiltunen kommentoi kilpailukykysopimusta saaden ammattiliittojen edustajilta äänekkäät aplodit.