Useita asunnottomien yö -tapahtumia järjestetään Keski-Uudellamaalla

YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi vietetään vuosittain 17. lokakuuta. Suomessa sitä vietetään asunnottomien yönä. YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma, Agenda2030, hyväksyttiin viime vuonna. Toimintaohjelman kautta myös Suomi on sitoutunut tavoitteeseen puolittaa köyhyys vuoteen 2030 mennessä.

Ensi viikon maanantaina järjestöt ja aktiivit tempaiset asian tiimoilta ympäri Suomea. Keski-Uudellamaalla järjestetään useita eri tapahtumia.

Asunnottomuus ja köyhyys linkittyvät toisiinsa

Asumisen hinta on yksi suurimmista kaupunkiköyhyyden aiheuttajista. Asumisen kalleus aiheuttaa myös asunnottomuutta.

Suomessa YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi on vietetty vuodesta 2002 lähtien Asunnottomien yö -tapahtumien merkeissä.

Asunnottomien yö -kansalaisliike tukee jokaisen perusoikeutta vakinaiseen asuntoon, omaan kotiin. Asunnottomien yön kansalaisliikkeen järjestämiä tapahtumia on järjestetty vuosittain vähintään 20 paikkakunnalla, mikä tekee siitä yhden suurimmista sosiaali- ja terveysalan vuosittaisista mielenilmauksista.

Osallistu tapahtumiin

Keravan suojakotiyhdistys kutsuu päivätoimintakeskus Paussille, Tuusulantie 40, asunnottomien yö toimintapäivänä. Paussi on auki aamu kymmenestä alkaen, mutta iltaohjelma alkaa klo 18. Tarkempi ohjelma päivittyy tänne.

Keravan kirjaston edustalla asunnottomuutta vastaan tempaisee Keski-Uudenmaan nuorisoasuntoyhdistys klo. 17-20. Tarjolla mm. ilmaista hiustenleikkuuta, makkaraa, salaattia, kuumaa mehua, musiikkia, talvivaatteita, asumisneuvontaa, päättäjien puheita sekä kuntalaisten kokemuksia asunnottomuudesta ja siihen liittyvistä sosiaalisista ilmiöistä.

Järvenpäässä Vasemmisto järjestää perinteisen ruokatarjoilun asunnottomille 17.10. klo 19-23. Paikalle voi tulla syömään keittoa ja antamaan tukensa kaikkein heikoimmassa asemassa oleville lähimmäisillemme. Tapahtuman tarkoituksena on nostaa tietoisuutta asunnottomuudesta. Siitä tosiasiasta, että Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa elää ihmisiä, jotka ovat vasten tahtoaan asunnottomia. Tapahtumasta saat enemmän tietoa täältä.

Tuusulassa asunnottomien yö -tapahtuma järjestetään Tuusulan torilla Hyrylässä klo 16-19. Paikalla on poliitikkoja ja järjestöaktiiveja keskustelemassa asunnottomuudesta, köyhyydestä ja syrjäytymisestä. Tapahtumassa mukana vasemmistoliittolainen Pia Lohikoski, joka toimii työkseen vuokralaisten edunvalvojana. Tuusulan torin ohjelmassa on myös soppatykki sekä livemusiikkia.

Asunnottomien yö -tapahtumia järjestetään Keski-Uudenmaan lisäksi eri puolella Suomea. Katso tapahtumat kampanjasivuilta tai sosiaalisesta mediasta: facebook: www.facebook.com/asunnottomienyo tai twitter: www.twitter.com/asunnottomienyo.

Kuva: Asunnottomien yö -tapahtuman facebooksivulta.