Vasemmisto äänestytti valtuustoa varhaiskasvatusleikkauksista

Järvenpänä kaupunginvaltuustossa puhuttiin lasten oikeuksista tasa-arvoiseen päivähoitoon. Vasemmisto vastusti ryhmäkokojen kasvattamista ja puolusti subjektiivista päivähoito-oikeutta.

Järvenpään kaupunginvaltuuston nuija kopahteli tiuhaan vuoden viimeisessä kokouksessa viime maanantaina (12.12.). Kokouksessa käsiteltiin muun muassa Talouden tasapainottamisohjelmaa ja ensi vuoden talousarviota. Valtuutetut esittivät muutoksia kumpaankin asiakohtaan.

Vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu Maarit Uusikumpu äänestytti Mimmi Asikaisen kannattamana valtuustoa varhaiskasvatuksen ryhmäkoosta ja subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta, mutta hävisi äänestykset, vaikka sai kannatusta muiltakin ryhmiltä.

Varhaiskasvatuksen ryhmäkoon säilyttämistä kannatti 21 ja vastusti 27 valtuutettua 3 valtuutettua äänesti tyhjää. Subjektiivisen päivähoidon säilyttämistä kokopäiväisenä kannatti 14 ja vastusti 34 valtuutettua ja 1 tyhjää.

Päätös käytäntöön, vaikka lapsivaikutusta ei oltu selvitetty

Varhaiskasvatuksen leikkauksista on äänestetty Järvenpäässä aiemminkin, muun muassa vuosi sitten valtuustossa vasemmiston aloitteesta, mutta esitys hävisi silloinkin. Silloin valtuusto kuitenkin päätti, että päätökset varhaiskasvatuksen muutoksista tehdään vasta sitten, kun niistä on tehty lapsivaikutusten arviointi. Sitä kannatti valtaosa, peräti 43 valtuutettua. Lasten ja nuorten lautakunta, eli Lanu, kuitenkin päätti ottaa rajaukset käyttöön, vaikka selvitystä ei ollut tehty.

Uusikumpu peräsi vastauksia puheessaan siihen, miksi lautakunta ei vaatinut arviointia eikä noudattanut valtuuston tahtoa ennen päätöksentekoa. Uusikumpu oli huolissaan kaupungin poliittisesta kulttuurista ja valtuuston asettamisesta kumileimasimeksi.

– Jos valtuuston päätöksen yli on kävelty tahallisesti piittaamatta valtuuston tahdosta, on tilanne vakava poliittisen päätöksentekokulttuurimme näkökulmasta. Vielä pahempana pidän sitä, jos palautusesitystä vastaan on äänestetty siksi, että asiantuntemus ei ole riittänyt ymmärtämään, mitä lapsivaikutusten arviointi tarkoittaa, hän totesi.

Hän pyysi tarkastuslautakuntaa ottamaan kopin valtuuston tahdon vastaisesta päätöksenteosta.

Kunta-aloite tasa-arvoisesta päivähoito-oikeudesta

Keskustelu varhaiskasvatusleikkauksista jatkuu. Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokas Minna Schavikin on laatinut varhaiskasvatuksen leikkauksista kuntalaisaloitteen, jonka voi käydä allekirjoittamassa täällä. Aloite on tarkoitus saada uuden valtuuston käsittelyyn vaalien jälkeen.