Vasemmisto esittää: maksuton ehkäisy nuorille

Vasemmistoliiton kansanedustaja Hanna Sarkkinen esittää lakialoitteessa: maksuton ehkäisy kaikille alle 25-vuotiaille. Sarkkisen mukaan maksuton ehkäisy parantaisi nuorten seksuaali- ja lisääntymisterveyttä, vähentäisi ei-toivottuja raskauksia ja raskaudenkeskeytyksiä, sekä sukupuolitautitartuntoja.

Maksuton ehkäisy olisi kaikkien etu

Sarkkinen on tehnyt lakialoitteen, jossa esitetään kunnille velvollisuutta tarjota kaikille alle 25-vuotiaille maksutonta ehkäisyneuvontaa ja ehkäisyä.

– Maksuttoman ehkäisyn tarjoaminen nuorille hyödyttäisi koko yhteiskuntaa. Nuorten tilanne parantuisi, mutta samalla terveydenhuollon kustannukset todennäköisesti pienentyisivät, kun abortit, seksitaudit ja muut terveysongelmat vähentyisivät. Nuorten maksuton ehkäisy olisi kaikkien etu, Sarkkinen sanoo.

Sarkkisen mukaan lakialoitteen hyväksyminen tarkoittaisi sitä, että terveyskeskuksissa ja opiskelija- ja koululaisterveydenhuollossa olisi saatavilla e-pillereitä, minipillereitä, kierukoita, kapseleita, kondomeja ja muita mahdollisia sopivia ehkäisymenetelmiä.

– Kondomeja tulee olla saatavilla hormonaalisen ehkäisyn lisäksi, jotta sukupuolitauteja ehkäistäisiin tehokkaammin ja jotta vastuu ehkäisystä jakautuisi tasapuolisemmin tytöille ja pojille.

Aloitteella laaja kannatus

Maksutonta ehkäisyä nuorille kannattavat mm. Väestöliitto, opiskelijajärjestö SYL sekä useat poliittiset nuorisojärjestöt. Sarkkisen lakialoite oli eduskunnassa lähetekeskustelussa tiistaina.

– Jos tämä aloite ei nyt etenisi lainsäädäntöön asti, voivat kunnat silti ottaa oma-aloitteisesti käyttöön maksuttoman ehkäisyn. Niissä kunnissa, joissa näin on jo tehty, on kokemukset olleet positiivisia.

Keski-Uudellamaalla asiaa ovat nostaneet esiin vasemmistolaiset valtuutetut niin Hyvinkäällä kuin Keravallakin. Jälkimmäisessä myös nuorisovaltuusto on lähtenyt ajamaan asiaa.