Vasemmisto puolustaa työttömiä #aktiivimallia vastaan

Vuoden 2018 alusta on astunut voimaan työttömyysturvan aktiivimalli, mikä mahdollistaa työttömyysturvan leikkaamisen 4,65%:lla, jos työtön ei täytä 65 päivän tarkastelujakson aikana vaadittuja aktivoitumiseksi katsottavia ehtoja. Malli voi johtaa työttömän kohtuuttomaan tilanteeseen, sillä työtä ja työllistämistä edistäviä palveluita ei ole riittävästi tarjolla. Työttömällä ei Järvenpäässä ole oikeutta myöskään lapsen kokopäiväiseen päivähoitoon, joten leikkuri voi heilahtaa, jos lasta ei saa aktivoinnin ajaksi päivähoitoon.

Järvenpään Vasemmisto esittää, että:

* Järvenpään kaupunki selvittää, kuinka moni järvenpääläinen työtön on joutunut niin sanotun aktiivimallin piiriin ilman, että heillä on mahdollisuuksia työllistyä tai päästä työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin.

* Selvityksen pohjalta kartoitetaan, kuinka paljon maksaisi näiden henkilöiden työllistäminen tai työllisyyspoliittisten toimenpiteiden piiriin ohjaaminen.

* Yhdessä työvoimaviranomaisten kanssa järjestetään kaupungin talousarvion puitteissa jokaiselle järvenpääläiselle työttömälle työllisyysmahdollisuuksia tai mahdollisuuksia osallistua työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin niin, etteivät he joudu aktiivimallin työttömyysturvaleikkurin piiriin.