Vasemmistoliitto pelattiin tylysti ulos luottamuspaikkaneuvotteluista

Tuoreet hyvinkääläiset Vasemmistoliiton valtuutetut Riika Raunisalo ja Johanna Jokinen kirjoittavat etteivät luottamushenkilöpaikkaneuvottelut menneet avoimeisesti Hyvinkäällä.

Olimme keskiviikkona 26.4.2017 tapaamisessa muiden Hyvinkään valtuustoryhmien neuvottelijoiden kanssa koskien luottamuspaikkoja.

SDP ja Kokoomus sopi keskenään

Me emme ole pyynnöistä huolimatta saaneet muihin poliittisiin ryhmiin neuvotteluyhteyttä ennen tätä yhteistä kokousta, joten käytännössä meille saneltiin mitä saamme. Ensimmäisestä yhteisestä neuvottelusta puuttui siis Vasemmistoliitolta neuvotteluasema täysin.

SDP ja koalitio, johon kuuluvat Kokoomus, Vihreät, Perussuomalaiset, Keskusta ja Kristilliset, olivat kaikesta jo yhdessä neuvotelleet jättäen meidät kokonaan päätösten ulkopuolelle.

SDP ja Kokoomus olivat keskenään sopineet, ilmeisesti jo heti vaalituloksen selvittyä, tästä järjestelystä pääneuvottelijoidensa kesken.

Kerroimme olevamme kuitenkin edelleen halukkaita yhteistyöhön sekä SDP:n että muiden pienryhmien kanssa, mutta muut pienryhmät pysyivät Kokoomuksen pääneuvottelijoiden suunnitelmissa.

SDP ei jostain syystä halua tehdä yhteistyötä valtuuston toisen vasemmisto- ja työväenpuolueen kanssa, eikä neuvottelupyyntöihimme ole saatu vastakaikua. Eikä yhteistyöhön löytynyt SDP:n pääneuvottelijoilta (Linna-Pirinen ja Pahlman) halukkuutta keskiviikkonakaan.

Olisimme toivoneet, että kaikki pidettäisiin mukana, kuten vaalien alla lupauksia kuulimme. SDP:n salamyhkäinen liittoutuminen Kokoomuksen kanssa on varmasti yllätys myös äänestäjille.

Toimme kokouksessa luonnollisesti tyytymättömyytemme ilmi, koska niin meille kuin muillekin ryhmille on koko ajan korostettu sitä, että äänestystuloksen tulee näkyä paikkajaossa. Olemme nyt yhden valtuustopaikan myötä menettämässä sekä hallituspaikan, että useimmat lautakunta- ja jaostopaikoistamme. Meille on tarjolla vain paikat ympäristölautakunnassa ja tarkastuslautakunnassa.

”Olemme valmiit yhteistyöhön”

Pidämme edelleen kuitenkin mielemme ja neuvotteluyhteytemme avoinna olemalla valmiita yhteistyöhön. Koemme tällaisen yhden ryhmän taktisen ulospelaamisen todella ikävänä.
Syitä tälle pelille voimme vain arvailla, onko politiikka myös Hyvinkäällä niin likaista mitä usein kuulee sanottavan?

Kaupunkilaisten etu olisi, että kaikki ryhmät pystyisivät tekemään yhteistyötä tai ainakin keskustelemaan ja neuvottelemaan keskenään. Tähän yhteistyöhön lupauksia antoivat monet muiden ryhmien tulevat valtuutetut jo vaalikampanjan aikana ja toive hedelmällisestä yhteistyöstä myös tulevassa valtuustossa oli vahva.

Kyse lienee nyt yksittäisten henkilöiden keskinäisistä erimielisyyksistä, joita menneinä vuosina valtuustossa on ollut.

On kuitenkin todettava, että Vasemmistoliitto on ollut SDP:n tukena valtuustossa lähes poikkeuksetta.
Emme voi enää vaikuttaa menneiden vuosikymmenten kiistoihin, mutta haluaisimme katsoa ennemminkin eteenpäin kuin taaksepäin. Toivomme sydämestämme, että kaikki valtuutetut – puoluekannasta riippumatta – voisivat tehdä yhteistyötä.

Teemme seuraavat neljä vuotta yhdessä töitä kaikkien hyvinkääläisten hyväksi. Sitä aikaa emme toivo käytettävän turhanpäiväisiin kiistelyihin menneiden valtuustojen tekemisistä tai tekemättä jättämisistä.

Näkemyseroja tulee varmasti edelleenkin olemaan, mutta rakentavalla keskustelulla voimme saavuttaa kaikkia tyydyttäviä kompromisseja ja toisaalta joissain asioissa saa ne erotkin puolueiden välillä varmasti näkyä.

Meidän on muistettava keneltä olemme valtuutuksemme saaneet. Emme saa sortua valtataisteluihin tai yksittäisten valtuutettujen arvovaltakysymyksiin.

Riika Raunisalo ja Johanna Jokinen
Hyvinkään Vasemmiston uudet kaupunginvaltuutetut