Y-säätiö laskee vuokria, miten muuten edistetään kohtuuhintaista asumista?

Y-Säätiö kertoi tänään laskevansa noin 1 500 asunnon vuokraa. Vuokranalennukset astuvat voimaan heinäkuussa. Alennuksen kohteena ovat M2-Kodit pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupungeissa.

Säätiö kertoo tekevänsä asuntokohtaisia alennuksia vuoden 2016 aikana vielä lisää, yhteensä vuokria alennetaan noin 3 miljoonalla eurolla.

Vuokranalennukset asuntoa kohti ovat keskimäärin noin 1,25 euroa neliömetriltä. Tämä voi tarkoittaa jopa yli sadan euron alennusta vuokrassa. Vuokria lasketaan nykyistä kohtuullisemmalle tasolle etenkin niissä kaksioissa ja kolmioissa, joissa vuokrataso on ollut tähän saakka lähellä paikkakunnan vapaiden markkinoiden vuokratasoa.

Samalla y-säätiö lupaa, ettei ensi vuoden vuokria nosteta koko M2:n asuntokannassa lainkaan. Tämä on iloinen uutinen monille asukkaille, koska keväisin on totuttu odottamaan vuokrankorotuksesta kertovaa tiedotetta.

Lisää kohtuuhintaista asumista Keski-Uudellemaalle

Pääkaupunkiseudulla ja kasvukeskuksissa on huutava pula kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista. Kysyntää on etenkin pienistä asunnoista. Kuvaavaa on se, että yksiön hinnat Keski-Uudellamaalla Keravalla on yhtä kalliit kuin Helsingin ydinkeskustassa Töölössä.

Tulevaisuusennusteissa metropolialue ja laajemmin myös Keski-Uusimaa kuuluvat alueeseen, joka tulee kasvamaan valtavasti asukasmäärältään. Olennainen kysymys on siis se miten asuminen ratkaistaan alueella.

Vasemmisto on vaatinut kohtuu-hintaisten vuokra-asuntojen rakentamista aina kaavoitus- ja asuntopoliittisissa keskusteluissa valtuustoissa Keski-Uudenmaan kunnissa.

Kysyimme miten asia on ollut esillä lähiaikoina Hyvinkäällä ja Keravalla.

– Esitimme viime syksynä, että Hyvinkään vuokra-asunnot ry:n liittymistä kohtuuhintaisen vuokra-asunnot ry:n jäseneksi, kertoo Vasemmistoliiton valtuutettu Henri Turkia.

Vasemmiston ehdotus torpattiin äänin 30-17. Tukea ehdotus sai sosiaalidemokraateilta, yhdeltä vihreältä ja yhdeltä perussuomalaiselta.

– Olemme vaatineet, että Keravan keskustan uudesta asuntotuotannosta osa olisi myös kohtuuhintaisia ARA-ehdot täyttäviä vuokra-asuntoja, ja esittäneet, että esimerkiksi vanhan vesilaitoksen tontti olisi varattu kaupungin omalle vuokra-asuntoyhtiölle Nikkarinkruunulle vuokra-asuntotuotantoon, kommentoi puolestaan Keravan Vasemmiston valtuustoryhmän puheenjohtaja Pia Lohikoski.

– Valitettavasti näyttää siltä, ettei muilta puolueilta ole tulossa tukea vaatimuksellemme ja koko Keravan uusi keskusta täyttyy kovan rahan asuntotuotannosta, jatkaa Pia Lohikoski.

Kaavoitus on vielä osittain kesken, joten Keravan Vasemmisto kampanjoi edelleen kohtuuhintaisen asumisen puolesta.

Vuokrajarru estemään asumisen kalleus

Kohtuuhintaisen vuokra-asuntotuotannon kasvattaminen ei ole ainut asia, jolla Vasemmisto on yrittänyt taklata korkeita asumiskustannuksia.

Vasemmistoliiton tavoiteohjelmaluonnoksessa puoluekokoukselle esitetään, että Suomessa otettaisiin Dublinin ja Berliinin tapaan vuokrajarru, jolla estetään vuokrien karkaaminen ylisuuriksi. Tämä on tärkeä vaatimus, kun tutkimukset kertovat tavallisten ihmisten toimeentulon heikkenemisestä. Asumisen hintaa pitää laskea.

Berliinistä tuli Saksan ensimmäinen kaupunki, johon säädettiin vuokrakatto. Viime vuoden kesäkuun alussa voimaan tulleen säädöksen mukaan uusia vuokrasopimuksia tehtäessä vuokra voi olla enintään 10 prosenttia korkeampia kuin alueen yleinen vuokrataso. Säädöksellä on tarkoitus hillitä vuokrakeinottelua.

Painetta tarvitaan

On hienoa, että edes yksi valtakunnallinen vuokrayhtiö on lähtenyt toimimaan tosissaan kohtuuhintaisen asumisen puolesta.

Nyt tarvittaisiin laajaa julkista keskustelua, että muutkin vuokrayhtiöt ottaisivat y-säätiöstä mallia. Yhtälailla tärkeätä vaatia vuokrajarrua hillitsemään asumisen hintaa, sekä kasvattaa painetta kohtuuhintaisen vuokra-asumisen rakentamiseen.  Ei voi olla niin, että vaalipuheissaan suuret puolueet lupaavat puuttua asiaan, mutta vaalien välissä ollaan hiljaa asiasta.